mandag 13. mai 2013

Snutetrening

Denne helgen var det tid for en ny treningsøkt med fokus på NVM i Danmark. Mona  og jeg møttes i skogen på Hurum lørdag for å legge spor; tilfeldigheter gjorde at vi søkte over i et annet område enn det jeg hadde sett meg ut (sannheten var at det kom en ekvipasje ut fra den skogen med en hjorteklauv....). Og vi var vel så heldige. Det gikk en gammel gjengrodd vei gjennom skogen og der kunne vi bare veksle på sidene innover mens vi la spor; tilsammen 4 på vel 500 m hver med stifinner og sporlegger. Hvert spor fikk 2-3 tilbakeganger - og da vekselvis vinklet mot høyre og venstre. I tillegg byttet vi på rollene for å teste ut hvor attraktive vi var for våre respektive 4-beinte ;-) . Området var rikt dekorert med fersk elgbæsj -store og små   kuler; så her skulle vi også få testet "ferskspor-fristelsen".

I løpet av kvelden begynte det å regne - og det holdt jevnt på gjennom natten; riktig fottøy var støvler! Det var to kjempeivrige damer som kom ut i skogen på søndag; Cherie viste litt tendens til å ville ut i myra - der sporet ikke gikk - for å teste ut de deilige duftene; det var forsåvidt borte i spor nr 2.
Mona & Wilma

I noen av vinklene ville de begge to gå videre på stifinner, men de viste en endring i sporingsmåte og når vi ble stående etter få meter, søkte de begge seg fint inn igjen. I andre vinkler gikk de ikke ut en gang, men vinklet direkte av og fortsatte. I de tilfellene tror jeg vindretningen - eller forhøyninger i terrenget - gav de informasjon som de hentet inn via overvær og dermed vinklet så korrekt av.
Vakre & flinke Wilma
Det vi som førere må jobbe videre med, er å trene inn disse situasjonen hvor de går videre på stifinner - lære oss å tolke sporingsmønstret til hunden og kunne stoppe opp slik at hunden søker seg inn på sporleggeren igjen. Enkelt ikke sant ;-)


Etterpå skulle jeg møte Marianne med hennes finske lapphunder Wilma og Molly for at de også skulle få trent seg på blodspor; men det var en liten time til de skulle komme....så da kjørte vi inn på et industriområde i nærheten av Sætre...og så skyndte jeg meg å legge et bruksspor :-) ...bare måtte! Jeg var litt mangelfullt utstyrt, - hadde hverken pinner, hagesaks eller leker. Men...Frolic hadde jeg som jeg delte i ørsmå biter og la i sprekker, bak steiner etc. Så fikk det ligge en 1/2 time mens jeg tok meg litt formiddagsmat og Cherie fikk lade apparaturen ;-) Det ble så gøy!
Sporet startet på grus; ca 30 m, vinkel til venstre og 40 m til...
Før jeg hadde gått "trappetrinn" opp og balansert på forstøtningsmuren:




Nede på asfalt igjen og langs merking på parkeringsplassen



Tvers over inn mot bygningen og langs inngangspartiet av den



Rundt hjørne
og nok en oppgave; mellom sandkasse og vegg...
siste oppgave: spor mellom rørene


med gevinst tett i åpningen på det største :-)

Yuhuuu!
Rett og slett superduper sporing på frøkna!

Wilma og Molly kom og gikk sine spor; litt annen måte å jobbe på, men klauven fant de og artig å se gleden i hundene :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar