tirsdag 20. mars 2012

Tannvisning

Jada, mor har vært hos tannlegen i dag, men det er ikke den tannvisningen dette innlegget skal handle om. Vi skal fortelle om øvelsen "Tannvisning" i lydighet for hund :-D.
Det nærmer seg slutten av lydighetskurset i denne omgang - vi har kommet langt, men har fortsatt noen utfordringer. En av de er denne øvelsen som handler om å demonstrere at man er tilgjengelig for dommeren - og ikke er aggressiv. Og det er ikke disse jentene, tvert i mot. De blir så lykkelige for å møte andre mennesker at det blir vanskelig å sitte ro. Og da er vi inne på utfordring 1; holde posisjonen! Utfordring nr 2 er å få til gode trenings situasjoner for dette når man holder på alene - som vi som regel gjør. Den 3. utfordringen mor har, er å fordele tiden sin mellom begge jentene...
I dag endte det derfor med at begge jentene fikk være med på sen ettermiddagstur ned i sentrum. Primært var dette for å få være sammen med begge to og ikke måtte sette en igjen alene hjemme. Vel nede i sentrum finner jeg ut at vi skal bruke litt ekstra god tid; vi trenger ikke haste runden rundt og hjem igjen! Og mens vi surrer rundt så slår det meg at her får vi mange naturlige "tannvisninger"...bare vi velger å stille oss opp på steder hvor det går mange forbi. Så det gjør vi. Jeg stiller meg opp - kommanderer "Inn" og " Bli"...og vi holder posisjonen til ganske mange passerer oss...belønner for at de greier å overse alle forstyrrelser. Etterhvert beveger vi oss bort i stasjonsområdet og gjentar prosedyren - igjen og igjen! Tog, busser, drosjer, passasjerer, hund!, noen av sentrums originaler (som gjerne vil slå av en prat ;-)...og roser oss for at vi er så flink og ønsker oss en fin kveld!), spennende søppel...kort sagt i overkant med forstyrrelser, men for en framgang!
Neste trinn blir å teste dette ut med noen som "spille" dommer for oss - se om holde posisjonen har blitt stødigere. Selve tannvisningen? Ikke noe problem; etter en del utstillinger er vi vant til interessen for tennene og tåler så absolutt at det tas på snute, løftes på lepper...sågår telling av tenner.
På turen hjem kan du si at kontakten med de begge hadde fått en ny mening...og jeg kunne ikke dy meg for å teste både stå-reaksjonen, sitt ved holdt og vendinger! ...og rosinen i pølsa var da vi kom til lyskrysset og hvor særlig Tascha kan bli utålmodig mens vi venter på grønt lys: I det jeg trykker på knappen sier "Sitt"  - og de smeller ned og holder posisjonen til jeg sier "Fot"...for noen jenter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar