mandag 22. oktober 2012

Toller-frustrasjon

Igjen har vi hatt det veldig travelt. Det er ikke løgn å si at det ble litt vel mye på to av oss! Og Tascha har ligget mye hjemme og kjent på frustrasjon...trur eg. Kombinert med at hun - og Cherie har vært satt litt på diett, så har da lite aktivitet og fristende lukter gitt en del luftige jakker for mor...partiet på innsiden av venstre lomme er nå noe åpent...i flere jakker :-(...det er prisen å betale for ha godbiter direkte i lommene samt gi lite mental stimuli.
Cherie har vært med både på klikkerkurs hos Camilla, treningsgruppe i rallylydighet...og så 2 helger på rad på kurs i Spesialsøk...ikke rart Tascha som ligger hjemme finner på noe da??! Man er da dog en toller!

Det er lenge siden jeg meldte på Cherie på Spesialsøk modul I etter tips fra en kollega på jobb. Tanken var å få enda bedre sporing på Cherie - samt få inspirasjon til også å trene Tascha. 
Jeg vil fortelle mer fra kurset når vi får videoen som ble tatt av oss og kan legge ved...den kommer.

Men....frustrasjonen til Tascha; hvordan bøter vi på den?...jo, jeg ble jo veldig inspirert av ett par videoer som kursleder har lagt ut på Facebook-siden til Spesialsøk; sporing i Asker sentrum. Han har trent hunden sin over en lengre periode på harde underlag, så det er et stykke fram til vi kan kopiere den. Jeg har testet Tascha før på terrengsskifter, og sett at hun takler det bedre og bedre, så jeg har tenkt å se om vi kan komme videre. Tenk den dagen jeg kan være sporlegger fra toget og hjem rett etter jobb; slå 2-3 fluer i en smekk??! Både ta meg hjem, ha fiks ferdig lagt spor og så kunne trene hunden? Det er målet!
Trinn I ble å legge et spor som starter på gress med overgang til grus (fotballbane), over ny gressmatte og ut på asfalt...her vekslet jeg med å legge spor i veikanten slik at det ble litt ekstra støtte, krysse på skrå over vei....legge meg midt i, over en grushaug og så over på gressmatte igjen....på en terrasse (tre) og avslutter på gress. Siden trepinner er veldig motiverende for Tascha, la jeg 4 stk tilsammen og jeg tror nok sporet var 600-700 m langt...kanskje lenger. 
Da jeg kledde på meg og tok fram Tascha's lenke...så tror jeg jenta var i ferd med å gå ut av sitt gode skinn...det ble masse lyd ute på gårdsplassen når hun også skjønte at Cherie var igjen inne!...og sporsele og line var tatt fram! Tror det var mange naboer som lurte på hva som skjedde nå; ikke lett å tolke den gleden!

Hun fikk noen meter på å lufte seg og gå seg litt ned...så starten ble ikke så aller verst. Og hun sporet i vei. På grusen skulle jeg ønsket at jeg hadde hatt videokamera!!Jeg hadde subbet godt slik at sporet var synlig....og herlig å se hvor fint hun jobbet. Fikk stopp i en vinkel, men hun greide å komme i gang igjen helt av seg selv...rundt et mini-mål hvor første pinne lå - stor jubel! Går i gang igjen etter belønningen, og sliter når vi er over på asfalt. Her var det bare å ha is i magen og vente hunden ut...hun taklet det også! Krysser og plukker pinner...fantastisk morsomt! Vi brukte tid; annet var ikke å forvente, men vi kom i mål. Den nylærte lekebelønningen som Cherie nå er kjent med, satt ikke helt på Tascha...men det skal vi også få til. 
Nå sover hun deilig avslappet - det gjør Cherie også - i morgen blir det nytt spor for Tascha med omtrent samme kriterier....og Cherie må "gjøre lekser" - lydighetsøvelser, for vi fortsetter hos Camilla ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar