søndag 15. april 2012

Helgeutflukt til Bergen

Vi har hatt en herlig helgetur til Bergen! Egentlig skulle vi bare raskt og effektivt over til Bergen for å stille Cherie på NKK Hordaland, men så fant jeg ut at jeg hadde lyst til å kombinere det med en hel helg i Bergen hvor far ble med og vi kunne oppleve Bergen sammen. Vi har jo vært der før flere ganger, men aldri sammen. Og da ha med Cherie gjorde det til en ekstra opplevelse.
For å ikke utsette Cherie for stress rett før en utstilling, bestilte jeg togbillett for oss to og flybillett for far fra Torp. Fredag gikk så Cherie og jeg ned til stasjonen med sekk og flybur for å vente på toget.
Dette var en helt ny opplevelse for oss. Vi hadde heldigvis bestilt plass for hund...det var det en del andre som ikke hadde. Det ble fullt i hundekupeen og litt puslespill for å få plassert alt og alle, men du verden for en tur vi fikk. Det var jo hundemennesker vi reiste med og gjett på om det var trivelig! Forsinket ble toget, men det ble liksom ikke noe irritasjon...vi skravlet og koste oss. To til skulle på utstilling i Bergen.
Denne frøkna her - Ester - fikk stor-CERT'et sitt og ble norsk og dansk utstillings champion. Den andre - en whippet - stilte på søndag, så der er vi ikke helt oppdatert.
I Bergen møtte far oss på stasjonen og så bar det på hotellet. Her var det mange hunder og mye lyd. Vi skulle ut og få oss noe å spise i full fart og lot Cherie være på hotell-rommet, men det var ikke så lurt...hun ble stresset av alle fremmede lyder. På tur tilbake ble jeg ringt opp av hotellet for å si at det var en del bjeffing fra rommet vårt. Da stod jeg allerede i resepsjonen, så vi kom oss raskt opp. Resten av helgen lå hun heller i buret sitt i bilen når vi skulle spise - ellers var vi sammen hele tiden og hadde det fantastisk!
Lørdag formiddag var det ut til Bønes og Bergen Racketsenter hvor utstillingen skulle være. Her fant vi ringen og så at det ble forsinkelser. Litt tid til å falle til ro i nye omgivelser før vi skal ut i ringen, er så absolutt en fordel. Dette ble litt lenge og vi ble slitne for vi hadde jo ikke mer noe å sitte på eller å legge Cherie i slik at hun kunne få slappe av litt. Parkeringen var full og bilen var langt unna...vurderte å kjøpe et nytt tøybur, men så tok fornuften meg - heldigvis.

Det var 21 påmeldte tollere; og av de 15 tisper. Cherie fikk 2 andre i sin klasse å konkurrere mot. Vi kom ut i ringen til slutt og Cherie var flink. Stod fint og løp fint. Denne dommeren målte høyden på alle hundene og sjekket lengden på halen på mange, så det var jeg spent på. Men det gikk bra; vi kan nå rapportere at hun har ideal-høyden ;-) (ref. uttalelse fra dommeren) på 46 cm og en særdeles vakker hale. Og hun fikk skryt for god muskelatur. Vi vant Championklassen og det var klart gøy, for alle 3 kom ut med CK. Så var det inn i ringen for å konkurrere om beste tispe. Og her kom den store overraskelsen; samtlige 3 fra championklassen ble sendt ut sammen med en av de andre...så der stoppet konkurransen for vår del. Ble enda mer overrasket da jeg fikk kritikken - for det er en av de fineste vi har fått. Det eneste som ble sagt inne i ringen, var at hun syntes Cherie hadde litt store ører - MEN...det er for at man skal høre litt bedre ;-)
Vel, ingen sure miner; vi hadde hatt en strålende dag på utstillingen, truffet masse hyggelig mennesker og solen skinte! Jeg fikk i tillegg komplement fra ringsekretæren - han syntes vi var så fine idag...klart vi smilte og takket!
Så da bar det tilbake til hotellet, parkerte bilen og tok turklær og sele på og gikk på byen! Og frøkna sjarmerte videre, så mange som kommenterer og ville hilse på. En canadier kom bort og lurte på om dette ikke var en av hans landsmenn - han var fra Nova Scotia og likte Cherie så godt. Vi tuslet rundt, handlet litt, var på Torgalmenningen
 Så kom et buekorps...hva i alle dager er dette??
 ..og så venter vi på far mens han shopper.

og gikk rundt vannet. Så fikk vi med oss far på Fløyen! Vi tok banen opp

og gikk ned Fjellveien - for en dag å gjøre slikt på! Her slukker vi tørsten - "fjellvann" i Fjellveien

Strålende sol og praktfull utsikt. Byen sydet...masse sosialt for oss alle.
Så var det tid for middag; Cherie fikk sin på hotell-rommet...og så sloknet hun:

og det gjorde nesten vi også. Så vidt vi orket å gå ut og spise middag. Tidlig kveld ble det også...sammen med Cherie!
I dag kunne vi slappe av og sove litt lenger før vi pakket sammen og kjørte til Haukeland for å ta banen opp på Ulrikkens topp...nydelig utsikt og fint vær om ikke så fint som i går..og litt kaldere.

Vi tok banen ned igjen,

men neste gang skal vi gå både opp og ned...hvertfall jeg!
Så var det Akvariet; måtte se om jeg kunne treffe igjen Celina Fullfart:

og Pingrid Aleksandra:

ikke helt sikker på om det var de eller stand-in...kos var det uansett. Masse rart å se mens Cherie fikk slappe av i burte i bilen.
Så bar det utover mot Flesland. Stoppet på veien og gikk oss en god tur før vi leverte bilen tilbake og sjekket inn for Sandefjord - Torp...veldig positiv opplevelse å fly med Norwegian fra Flesland til Torp.

Både innlevering og turen gikk fort og smertefritt, men det var klart en glad Cherie som kom ut av buret og sloknet i bilen på kjøreturen hjem til Asker.
Nå har Tascha også kommet hjem fra Christian og Nina; tror hun har kost seg for hun ville dra videre med de...men de klaget på bortskjemt hund. Hun hadde forlangt å få sove sammen med de...med hodet på hodeputa. Det har hun ikke lært her....hmmm