søndag 8. juli 2012

..på pallen igjen!

For en sporhelg...på Finnskogen!
NRK avd. Kongsvinger hadde sin ordinære prøve i dag. Vi lot oss friste til å melde oss på da en av sporprøvene vi hadde fått plass på, ble avlyst rett før den skulle holdes..og jeg ble spurt om å være sporlegger for klubbens prøve. Og det angrer vi ikke på nå ;-)...selv om det ikke så lyst ut værmessig...en stund meldte yr ca 50 mm regn natt til søndag. Og hjemme regnet det! Jeg hadde lagt et "motivasjons-spor" for begge jentene fredag kveld ...som vi gikk i silende regnvær på morgen før vi dro...og det var ikke mye motiverende.
På Finnskogen var det imidlertid opphold da vi kom...og det var fine forhold å legge spor under. Vi overnattet i Olianna-koia som klubben leier...og det var fortsatt ikke noe regn å snakke om.
Sånn er campinglivet på Finnskogen
Litt regn kom det da prøven begynte...18 påmeldte hunder...med litt frafall så fikk alle gå.. Tascha var første av mine ut...og gikk ivrig i gang med oppgaven. Etter en stund var vi over på fersk spor...:-(
Vi gikk et stykke tilbake og gjorde nytt sporoppsøk; nå gikk det bedre. Vi så tydelige merker etter elg i området. Tascha fant sårleie, gikk videre - litt høy snute hele veien - men gikk fint til sporslutten...litt spiss vinkel mot slutten, men den tok hun fint.
Etter en hunds pause, var det Cherie's tur. Hun gikk mer med snuten i bakken og et tydelig drag i lina. Ikke mye serpetiner i dag. Underveis så jeg tydelige merker etter klauver som hadde gått, så jeg skjønte at også her hadde det vært vilt i løpet av natten, men det virket som Cherie greide å overse det. Påviser sårleie og går inn mot det jeg antar er  sporlsutt...så senser jeg uro i baktroppen, men lar Cherie jobbe videre...nesten nede ved veien og ikke noe tegn til klauv  :-(  nå begynte gode råd å bli dyre...hun snur og begynner å rundere. Jeg er ikke i stand til å se dette, men dommer påstår at det var et meget effektivt tapsarbeid. De stod jo lenger i bakgrunnen og ser oss litt fra oven...så det var sikkert riktig....jeg hører diskusjonen gå og aner at gps-en granskes...men så tenker jeg at jeg må bare følge på Cherie slik at hun ikke stopper opp. Så går det nedover igjen - meget bestemt drag i lina - jeg holder noe igjen mens jeg hører fortsatt diskusjon...og SÅ: nærsynt eller ikke...i ei bjørg ser jeg et tau og ser at Cherie har retning rett mot. Jeg bare lar armene gå i været mens jeg følger på...og når hun markerer som hun skal, lar jeg jubelen slippe løs. Etterpå har jeg fått høre at det stemmer... sporlegger og dommer diskuterte veldig "veipunkt" - om det stemte eller ikke...men snuten til frøkna var ikke i tvil...og rett ved klauven lå særdeles ferske etterlatenskaper etter elg. Lenger opp var det visstnok rådyr-spor. Så jeg skjønte at dette ble bra; hvertfall skulle det holde til en 1.premie.

Så var det ut som sporlegger for 2 spor. Kjempespennende. Først en dvergdachs. Lille frøkna gikk som en drøm...hun var ikke av sporet, ute og runderte noen plasser, men alltid med riktig utgang. Går på sårleie og oppgaven som jeg hadde lagt - ned en bratt skrent - løste hun uten problem. Neste hund ut var en labrador som gikk sitt første konkurransespor. Ikke noe godt terreng for føreren, men for hunden veldig bra. Han gikk veldig bra, fikk litt problemer i forbindelse med opphold på rett strekke, men gikk på sårleie og tok seg etterhvert fint inn.
Lykkelig fører og hund - helt herlig å se!
Og ved premieutdelingen, var det mye folk igjen. Så det var spennende...Tascha fikk ikke uventet 2.premie. Da det gjenstod 2 hunder, var det kjempespennende...da dommer leste kritikken skjønte jeg at dverg-dachsen fikk 1.premie m/HP og  ble nr 2....og Cherie fikk 1.premie m/HP og ble prøvens beste hund!

Igjen fløy vi lavt hjemover! Og hjemme var det en som ble veldig begeistret...over for-bøtta som var en del av premien. Christian skulle pakke for ferietur og manglet en slik. Så den fikk han; vi vant jo en til for noen uker siden ;-)
Så måtte vi jo ha litt bilder av jentene som har jobbet i helgen. Litt ugang har de selvfølgelig funnet på - særlig Tascha som er på evig søken etter mat, men en god kos så er det meste glemt....til neste gang ;-)


Nå blir det en liten velfortjent  pause i sporarbeidet - hvertfall fra blodspor. Litt annet moro skal vi vel finne på de neste ukene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar