tirsdag 31. juli 2012

Smortvarden, Smørdalskammen og 2 spor...

Mandag ble det topptur til Smortvarden. Siden far ikke fikk reist hjem som planlagt søndag kveld pga tåke akkurat da flyet skulle gå, så rakk han å med seg en tur i høyden! Gjett om han var glad?? Tja, det var mye mumling på starten, og vi fikk beskjed om å bare gå opp og på dette klippet vårt...vi gikk i forveien, men det var ei frustrert frøken som opplevde en splittet flokk. Her sitter hun og speider etter far:
 Neste stopp; må se etter far igjen:
 Så kom vi opp og igjen ser vi veldig tydelig hvorav toppen har navnet som den har:
 På toppen var det sauer...og Cherie er fryktelig nysgjerrig på disse ulldottene...så her måtte båndet på:
 Da vi begynte på returen, tok vi mobilen og ringte far for å høre hvor vi kunne vente å finne ham. Det viste seg at han hadde kommet veldig langt opp, men hadde greid å gå feil så han var på vei forbi toppen. Det er ikke så lett å se toppen i slikt tåkehav...og mange stier. Jeg ba ham snu og gå samme vei tilbake og så gjorde vi det samme. Nede ved en kryssende sti slår Cherie på et spor...det var så tydelig at her hadde far gått! Jeg lot henne føre an...og etter ett par hundre meter, går vi på far! Fantastisk morsomt å se... Lenger ned kom vi ut i sola og nede ved et vann, belønnet frøkna seg selv:

Endelig kunne vi slå oss ned i lyngen og nyte noen godbiter og utsikten:

Og ved avslutning av toppturen kom en ny mulighet for belønning:

Vel hjemme rakk far en dusj, pakke for andre gang og så dro vi på Himmel&havn og spiste bacalao før vi dro til flyplassen - og nå dro far og Jørgen! Det ble veldig tomt i bua...begge jentene gikk tydelig og ventet på resten av flokken. Jeg tror de har trivdes med så mye folk og aktiviteter rundt seg.
Tirsdag ble eneste "alene-dagen" vår i bua denne sommeren! Vi tok det litt med ro - og det straffer seg nå, men...vi skal komme i havn!
Etter frokost kjørte vi til Hagskaret og gikk på Smørdalskammen - som ble 10.toppen i år! Her var fluene også en plage...jeg legger inn en liten bildeserie som viser irritasjonen jentene kjenner på:

Vi flyttet oss litt opp slik at vi fikk litt vind rundt oss - det hjalp litt. Fikk godbitene, skrive i boka og siste stemplet for denne gang.
 Utsikt mot Sennesvik;
 og mot Leknes-sida kom havtåka!

Så vi kom oss ned i grevens tid - etterpå regnet  det friskt. Vi spiste middag hos "tante og de" - deilig stekt sei. Så dro vi tilbake og fortsatte å pakke ned...og så dro jeg bort og la 2 spor i haugene bak Ballstad skole...tilbake, rydde, vaske og så bort og gå sporene. Kjempegøy! De fikk masse oppgaver og jobbet veldig bra. Gikk inn med 7 av 9 gjenstander begge to. Tascha var super-giret, så lite hun har fått være med de siste dagene - så gav hun alt når hun endelig slapp til...
Nå er alt klart for avreise; en kort natt og så i bilen: første etappe blir ferje fra Moskenes til Bodø. Der blir vi til torsdag morgen... Planlegger å være på plass i Surnadal fredag formiddag slik at vi får slappe av og gjøre oss litt kjent i terrenget der. Lørdag blir det spennende - veldig!