tirsdag 27. november 2012

Artig treningsøkt

Etter 2 dager på seminar, var det tid for å gjøre litt sammen med jentene.
Jeg startet med å gå ned i kjelleren med Cherie, 2 stk 50-øringer, klikker og godbiter:

  • trente inn dekkmarkering på 50-øringene ved å først belønne for frysmarkering på 50-øringen. Så ventet jeg ut belønningen etter klikket litt...og der kom første frivillige dekk ved 50-øringen. Så økte jeg kriteriet; klikket og belønnet ved dekkmarkering.
  • så var det avstandskommando: belønner først for å holde posisjonen...så begynner jeg å gi kommando sitt og dekk mens jeg gradvis går lengre og lengre fra. Vi trente på et teppe for å slippe glatt underlag...og det går bedre!
Så kledde jeg på meg og tok med frøkna. klikker, godbiter og leke ut; vi går ned på skoleplassen..hadde håpet på tom kunstgressbane, men der var det trening...så vi holdt oss på utsiden - da ble det passe forstyrrelser.

  • trente enkelt dekk. Ønsket å få mer ro etter å ha hatt en økning i uro og lyd. Senket kriteriet ved å stå nærmere og belønne med litt ujevne intervall (men ikke kortere enn 1 minutt). Cherie bryter selv 1 gang etter vel 2 minutter. Starter på nytt og får gjennomført 2 minutter, går bak henne, inntil og venter noen  sekunder før hun får kommando sitt.
  • kontakt og lineføring langs vegg; går fram og tilbake, dermed presses hun inn i en "veldig rett" den ene veien og har det friere andre veien...får god kontakt, supre vendinger og etterhvert er det ikke stor forskjell i "retten" uansett om vi går klint inntil veggen eller ikke
  • trener momenter til stå under marsj...får til en brukbar stå, går fra, vender og går tilbake bak henne, inntil...venter et lite sekund før jeg kommanderer fot...
  • dekk fra holdt: sitter som et skudd...
  • sitt bli, og "tannvisning"...bruke frysing av snuten inn i min håndflate for å både holde posisjonen og også tåle at dommer tar på henne
  • og avslutter med innkalling :-)
før vi går hjemover; vi tar jo litt rallylydighetsøvelser på veien hjem...og hun greier å fokusere på meg da vi treffer på en hund i et kryss - gjett på om det ble belønnet ;-)

Tascha satt pent hjemme og ventet; i motsetning til når jeg har med begge i bilen og skal trene en og en - hvor det er hyling av en annen verden når en tas ut og den andre sitter igjen - så er det faktisk stilt hjemme: utrolig!
Jeg tok med 50-øringene, klikker,godbiter, leke og Tascha på en annen skoleplass hvor det faktisk er veldig bra lys. På veien opp prøvde jeg å trene kontakt og lineføring, men da er hun så giret....søker hele tiden for å finne hvor Cherie har gått...så de ble luftetur til vi kom fram:

  • trente markering av 50-øring. Tascha er jo super på pinner, men nå ønsker jeg å gå ned i størrelsen på gjenstand...og helst også andre materialer enn tre. Måtte gjøre 50-øringen interessant: vifte med den og vise henne hvor jeg la den...og så klikke for markering på den...jeg vil jo ikke at hun skal ta den i munnen. Etterhvert skjønte hun at det gjaldt å sette snuten på 50-øringen (den ene spant hun ut på plassen - mørket - og bort var den :-(  ).
  • Så begynte jeg å flytte den rundt på bakken mens hun satt i ro og så på. Gav kommando søk og belønnet både for at hun ventet på kommando og markering. Etterhvert begynte jeg å føle meg trygg på at hun mestret dette og begynte å legge på litt vanskeligere plasser mens hun så på...la på ulik sittebenker, i vinduskarm, bak søyler.
  • Økte vanskelighetsgraden til mer reellt søk:. Nå måtte hun virkelig jobbe...etter runder fram og tilbake på en benk, bakken rundt denne, begynte hun å søke i vinduskarmen bak ryggstøet på benken...og hun fant - hun fant :-). Da ble det belønning med lek.
På veien hjem trente vi så rallylydighetsøvelser; sitt og vent ved lyskryss - uten lyd - og lineføring. Nå gikk det bra. Var riktig så fornøyd med dagens økt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar