fredag 30. november 2012

Utfordringer

Så fikk vi noen nye utfordringer...

først fikk vi et reelt miljøskifte på onsdagtreningen vår. Den ble flyttet inn i et varmt parkeringshus - varmere enn jeg hadde trodd det skulle være - med forstyrrelser som biler og fremmede mennesker som passerte, andre hundeskoler som også trente i anlegget, mer akustikk og støv. I tillegg parkerte vi bilene i etasjen under, så hundene fikk ikke den pausen de har vært vant til. Tilfeldigvis hadde jeg med tøyburet i bilen; så Cherie fikk noen avbrekk i treningen, men da med god utsyn til andre som trente...og som fikk belønning som godbit og lek mens hun ikke fikk.
Når vi så skulle trene stå under marsj, så måtte vi senke kriterier...den fine ståen vi fikk på tirsdag var ikke der i det store og hele. Og lineføring ble med oppmerksomheten 360° i lokalet...Cherie ble ekstra het i toppen og jeg måtte ned på nivået å få kontakt; holde posisjon og fokus. Så sånn sett fikk vi testet kvaliteten på øvelsene...her er en del å forbedre. Men Cherie skal ha ros for taklingen av miljøskiftet. Det var ikke mye lyd fra henne og jeg håper at vi neste gang kan øke kriteriene noe.

I dag var det så sportrening med Ylva og Bruno. Jeg valgte å la Cherie bli hjemme; kun Tascha med i dag (akkurat som Tascha er hjemme på onsdagene). Ylva hadde lagt spor for begge hundene; og da rundt Bondi skole. Tascha gikk ut først; startet på asfalt, vinklet over på grus, opp på kanten av sandkasse - over sanden - på gummidekke - brosten - asfalt - steinkant -asfalt -grus -litt skogbunn - stein -grus - over en trebenk - og avslutning på skrå over en grusbane. Som ekstra forstyrrelse kunne Ylva fortelle at det hadde kommet en dame med hund og brukte denne banen til å trene lydighet med sin hund rett etter at sporet var lagt...så Ylva lurte på om jeg skulle avslutte rett før vi kom ut på grusbanen. Og....vi fikk også en hund på tur rett på siden av der Tascha sporet uten at hun verdiget hunden eller eieren et blikk: hun jobbet! Og hun tok det  meste uten problem; vinkler, pinner, terrengskifte og kryssende forstyrrelser på slutten. Hun gjennomførte...og før jeg hadde sukk for meg så fortsatte hun å spore der Ylva hadde gått ut av sporet. Vi brukte smeller; sporet hadde ligget 1 - 1 1/2 t og det var vind og kaldt idag: Jeg var imponert over Tascha...og Ylva som hadde fått til så mye på et begrenset område!

Imidlertid gjorde vi en ny observasjon....pinnene som Ylva hadde klippet opp, påviste hun på lang avstand. Mot slutten av sporet hadde Ylva gått tom for pinner...og derfor plukket opp tilfeldige pinner hun fant på bakken som hun tok godt på før hun la de ned igjen...disse hadde da ikke ferske kuttflater. De siste pinnene tenderte hun til bare å gå over - veldig ulikt Tascha. Jeg lurer derfor på om hun har lært seg lukten av "nyskåret tre"...og ikke markerer på personlukt????! Interessant - mykkje gjekk væl langt, men va ganske int'ressant...

Bruno var bare fabelaktig i sitt spor. Mye de samme utfordringer som Tascha, men han fikk en blanding av godbiter og pinner.  I tillegg hadde Ylva brukt en klatrevegg til å sette håndavtrykk på avsatser og også legge godbiter. Da Bruno kom til klatreveggen, så var det faktisk fotsporene som opptok ham og ikke godbitene som lå på avsatsene...i sporet ellers tok han godbiter, så det betyr at han bryr seg om de, men de har lavere verdi i seg selv enn som belønning for å ta seg framover i sporet. Artig! Han tok alle terrengskifte uten problem ...og han lot seg heller ikke forstyrre av at det hadde vært andre hunder tett opp til sporet  hans.

Hjemme satt Cherie og ventet; inspiserte Tascha nøye...hva har hun fått være med på?...guttebesøk??..
Vi tok en økt for oss selv i stua...og her går kontakt, holde posisjon samt stå under marsj ypperlig...står, holder posisjonen mens jeg beveger meg rundt - legger på en del ekstra og hun står - helt til jeg sier fot og følger meg. Camilla skulle sett henne! Fri ved fot like så - tar 360°-vendinger i begge retninger, rygger og går forover - og hun god bakpartskontroll og holder posisjonen....
så avsluttet vi med markering og søk på 4 stk 50-øringer....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar