søndag 9. juni 2013

En uke med spor & litt svømmetrening

Vi har gjenoppdaget Bondivann :-) ! På en av turene våre endte vi med å gå nye Bondistrand-omårdet. Der ble fristelsen for stor; det endte med at to jenter jumpet ut i vannet fra en flytebryggene som er lagt der...se så fint de svømmer side om side:
Tidlig i uka møtte Tascha og jeg  Mette og Pippi for sportrening. Mette hadde vært på sporkurset med Tobias Gustafson...sukk...vi skulle jo vær der vi også :-( . Men Mette la asfaltspor for Tascha rundt Biltilsynet på Billingstad - så hun fikk virkelig brynt seg på 500 m langt spor. Hun gjorde mye godt arbeid og påviste (=knakk) bittesmå furupinner. Dvs de 3 første overså hun, men da den første var oppdaget, så slo hun fort på disse videre. Det var et tøft spor for Tascha og meg.
Så fikk Pippi gå blodspor som hadde ligget 3-4 t; Mette hadde ønsket terrengskifte, litt langt spor og 2 pinner underveis. Det endte med at jeg valgte meg ut skogen ned mot Blakstadbukta - og her ble det utfordringer mer enn bare terrengskifte; jeg var spent! Litt nølende i starten, men da vi kom til ei skikkelig bratt skråning bestående av mye stein & tørt løv, ble det fart i damen ;-) . Og hun taklet det meste. Litt overrasket over at sporet gikk langs en sti et stykke; det var et valg jeg gjorde fordi hun hadde brøytet seg vei gjennom tøff vegetasjon langt over hennes høyde ganske langt og jeg ville gi henne litt pusterom
...men hun var mer fornøyd med at rådyret til slutt hadde vinklet inn i skogen igjen og til slutt - etter 950 m - segnet om ved et lite tre:


Så var det tid for litt blodsportrening med begge jentene igjen. Denne gangen hadde jeg lyst å gjøre noe annerledes, kombinert med å være litt effektiv. På disse sporene kunne jeg bruke nærområde; friareal med gressplen som ikke benyttes av så mange andre. Kvelden i forveien la jeg ett spiralspor til hver av de med vinkel med avhopp etter spiralen og så klauv i avslutningen. Hensikten var å få de konsentrert i sporkjernen. Og det ble kjempegøy; Tascha var helt salig over å finne klauv igjen...og begge taklet det med spiral godt...og ikke noe problem med vinkelen etterpå:
Senere på dagen hadde vi besøk som ble med på tur...og vi gikk mot Bondistrand  og Bondivann igjen. Supergøy var det for både 2- og 4-beinte. De 4-beinte tok helt av og svømte og svømte; jeg ble urolig for Tascha som ikke er fullt så sprek som Cherie, men hun ville ikke opp av vannet: To ganger dro jeg henne opp, for å se hun snu, ta sats og hoppe ut igjen. I mellomtiden svømte Cherie, så hun fikk virkelig god trim.





På veien hjem stoppet vi ved skolen; her er det et spennende lekeområde for en spenstig gutt på snart 2 år....

Så avsluttet vi uken med en ny sporprøve. Denne gangen hos Buskerud Harehundklubb. Oppmøte ved Ringkollen kl 08...og før kl 9:15 var elgen hanket inn...dette er den største klauven vi har funnet:

Jeg var kjempefornøyd med Cherie's sporing i dag; dessverre hold det ikke til noen HP i dag heller. Men jeg har sjelden vært så trygg i lina bak Cherie som i dag. Stilsikkert tok hun oss ned et bratt skråning og opp en tilsvarende opp - "der ingen skulle tru..." . Sårleie påviste hun også, men det var det bare jeg som så...måtte si fra og da svarte dommeren at fører påviste, men han hadde ikke sett hunden...jeg hadde ikke sett det sårleiet (var ikke noe 30 x 30) om ikke Cherie hadde stoppet og stått de 2 sekundene som hun gjorde. Nydelig tempo, lite vingling - hun var bare nydelig! Ja-ja - nok en ren 1.premie.
Så skyndte vi oss hjem sånn at vi fikk spise frokost med far og prate litt, så var han sliten og William fikk gå en tur:


 Avslutningsvis har Tascha og jeg gått et asfaltspor sånn at hun også får brukt hodet litt...det gjelder å utnytte mulighetene og være effektiv. Det var vanskelig i dag også; tidvis veldig bra og mot slutten var hun 100% : flere terrengskifte og serpentiner og finner snusboksen fylt til randen med godbiter....det hadde hun gått glipp av om hun ikke hadde vært så nøye med serpentinene. Det morsomme var at når jeg sitter der på kne med Tascha og hjelper henne med å åpne boksen, så oppdager jeg at vi har tilskuer: en eldre dame som med store øyne ser på oss og så begynne å kommentere og spørre; hyggelig var det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar