onsdag 10. juli 2013

Sporing i Lofoten

Vi har rukket 3 sporingsøkter så langt. Først ble det et bruksspor i kupert terreng for begge; 8-9 pinner i sporet og det hadde ligget vel 1 time da det ble gått.  Tascha fikk utfordring med spisse vinkler og det sier sitt at hun kommer inn med 8 av 9  pinner. Hun gikk rolig og fattet - lite serpentiner og dermed blir resultatet bra. Cherie brukte litt tid på sporoppsøket, men så gikk hun utrolig bra! Hennes utfordring er jo å plukke pinnene; med en god innlevering av den første pinnen hun fant og mye stas rundt det, så ble det mer attraktivt å plukke og levere. Mot slutten ble hun vel ivrig og da slurvet hun og misset 1 pinne. Så fikk hun terrengsskifte; først på en tre-bru (ca 20 m lang) og så over på grus. Det ble for vanskelig; vi burde avsluttet rett etter tre-bruen som hun taklet bra.

Neste dag ble det blodspor på begge; Cherie først med sin spesialoppgave tilbakegang, men ellers vanlig spor...litt lite blod brukte jeg og det lå ca 16 t. Vi hadde et realt regnvær på tidlig morgenkvist, men det er egentlig bare en fordel for de. Den kraftige vinden derimot var jeg spent på hvordan ville virke inn.
Cherie gikk kjempefint med ett unntak - tilbakegangen, men der tror jeg at vindretning og overvær var årsaken; hun gikk ut i vinkelen, stoppet litt og begynte å søke før hun ville dra meg direkte over til der sporet fortsatt (dvs kuttet vinkelen). Ellers helt sporrett; midt i sporkjernen.



Tascha hadde ikke gått blodspor på evigheter. I tillegg fikk hun "sporlegger fra h..."men med ett unntak hvor hun først markerte hvor sporet gikk, for så å trekke seg pga stigningen i terrenget (jeg måtte bruke både knær og hender for å dra oss opp) - fikk hun støtte fra meg; resten løste hun helt på egenhånd. Igjen artig å se at serpentinene er borte.






Så tok vi ett bruksspor til; denne gangen uten spesielle oppgaver, men vinden var enda sterkere enn sist. Tascha går igjen veldig bra; hun plukker pinner og knekker de - så her må jeg være rask dersom jeg skal ha noe å telle opp etterpå ;-). Mot slutten får vi besøk av en løs labrador - veldig nysgjerrig og sosial. Tascha stoppet opp i sporing og hilser; den andre inviterer til lek, men jeg sier "gå spor" og under over alle under (eller; egentlig ikke) - hun kommer i gang igjen. Ved opptelling har jeg 8 av 8 pinner i lommen; YESS! Det betyr at hun har greid å holde seg i kjernen og vinden ikke har påvirket negativt.
Cherie fikk et tilsvarende spor, men nå har hun fått opp tempoet....og dermed passeres pinnene :-( . Jeg vet at hun også gikk helt sporrett i kjernen og ikke vært utenfor - motivasjon for sporet er tilbake og interessen for å markere pinner tilsvarende redusert. I mål hadde vi 3 av 8 pinner!!
Uansett; får adrenalinkikk av sporingen deres - kjempegøy! Og så herlig sliten de selv blir etterpå:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar