søndag 4. september 2011

En herlig våt helg i skogen ;-)

..vi tørker ikke opp her på Østlandet i år! Hverken naturen eller to- og firbeinte! Fjellskoene mine har vært jevnt fuktige siden snøen gikk - og kikker jeg godt etter, finner jeg sikkert svømmehud! Jentene har jo det...og det kan så absolutt være et fortrinn.
Denne uken har vi drevet passeringstrening med ettermiddagsturer til Asker nesten hver dag; enten med en og en hund eller begge to samtidig. Vi har møtt både to- og firbeinte, sykler, elektriske rullestoler, skatere, rulleski og rulleskøyter i tillegg til store anlleggsmaskiner...og hva som ellers kan virke skremmende på en tollerfrøken. Og det har faktisk gått bra; ser raskere progresjon enn da vi holdt på med dette i vår / forsommer. Det er klart at etter å ha gått bra en lang periode, så kan vi fortsatt få en liten nedtur - en situasjon som vi ikke takler like bra - men så neste dag er vi tilbake på forbedringsveien. Det handler om kontakt og at jeg skal være den som de foretrekker å ha fokus på - kjøttboller i lommen er topp belønning. Det jeg må passe meg for er at jeg belønner for positiv adferd  og ikke lokker. Og det har en aldeles herlig bieffekt - de går så pent! Fot og "sladrer" med en gang de ser noe eller noen som kommer i mot. Neste vi nå ellers skal jobbe med er å passere potensielle måltider som kan ligge langs veien ;-)...mulig vi må erstatte kjøttbollene med kylling.
I går fikk jeg endelig lagt spor - i skogen. Jeg la ut 7 gjenstander for hver; Tascha fikk ett spor som jeg anslår til å være vel 400 meter med litt variert terreng - men tørt var det ikke noen plass ;-)- mens Cherie's var vel 300 meter med mer ensartet terreng. Først tenkte jeg å legge spor for så gå en tur mens sporene la seg, men da jeg så at jeg hadde brukt nesten 1 time på de to sporene (kanskje de var lenger?), så gikk jeg i stedet direkte ut med Tascha først. Hun er utrolig nå, går og utreder, kan ta feil, men korrigerer seg selv med å gå tilbake selv, utrede, og så går hun riktig. Der jeg kom til en stor stein som jeg hadde klatret opp på, utredet hun først til venstre og så til høyre før hun går opp på steinen (og finner pinne!), sånn fortsetter hun gjennom skogen og ved opptelling: 6 av 7 gjenstander er funnet!
Så var det Cherie, henne var jeg veldig spent på etter forrige ukes opplevelse. Men hun finner sporstart og er i gang. I starten litt forsiktig, så mer bestemt med godt drag i lina. Så godt er det draget at jeg tror vi passerte mange gjenstander uten å se de - eller så markerer hun så dårlig at jeg ikke får det med meg når farten er såpass stor. Så plutselig er vi på tur - jeg kjente meg ikke igjen stoppet henne og gikk tilbake til siste plassen jeg var sikker på at sporet gikk. Lot Cherie utrede på nytt - nå var hun ikke så veldig interessert - men SÅ...går hun igjen så sikkert (jeg hadde ikke trengt å se meg rundt annet enn for å bekrefte at hun er 100 % i sporet) helt stilrent i mål...bare så sørgelig at vi har 3 av 7 gjenstander...Jeg må finne en bedre måte å motivere henne for å påvise gjenstander. Men hun var jo skjønn på gjenstand nr3 ..den som lå i sporslutten: den skulle hun bære hjem!

I dag fikk vi så endelig gått tur med guttene - i regnvær - i skogen.


Knoll & Tott : elsker pinner begge to - men alltid den samme!

Tascha har fått real godbit av Christian - griseøre!

Schanto setter også stor pris på griseøret.
Men i dag hadde jeg gummistøvler - og alle 4 firbeinte "fikk" bade i Damtjern som avslutning på turen..en dyd av nødvendighet: vi hadde ikke mye lyst å dra med så mye gjørme inn i bilene.
Neste uke blir det fokus på lydighet - og ringtrening for Cherie - og så håper jeg på en søndag med oppholdsvær - for ny sportrening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar