lørdag 29. desember 2012

Markering av gjenstander

...Tascha halter igjen. Jeg har ikke greid å finne sår eller husker episoder som kan forklare det, så jeg håper hun kun har forstuet høyre labben og at det går over av seg selv. Jentene finner jo på å leke sammen av og til; det kan jo ha skjedd mens jeg var på jobb.

I allefall får vi ta det litt med ro; vi hadde jo sett fram til skiturer og er det noen som gir alt de har da, ja så er det Tascha. Hun elsker fart!

Men...noe må vi jo finne på; vi har brukt hodet i stedet! Og så har vi trent ro....og vente på neste kommando - ikke bryte selv.

En hund måtte ligge i ro på puten siden mens den andre trente: vanskelig, men belønning for ro - også lyd - ga etterhvert ønsket effekt.

Først prøvde vi oss på markering av gjenstander. Tascha er jo rå på apport....hun påviser, plukker kjapt...og så gjør hun det jeg ønsker å komme bort fra: hun tygger! Cherie har på den andre siden vært elendig på markering...og i beste fall har vi fått en slapp plukking av gjenstanden før hun slipper og gjør det som motiverer: gå spor. Da vi lærte å bruke bane ved spesialsøk, fikk vi en herlig frivillig dekkmarkering av Cherie. Dette har jeg brukt videre; vi trente inn markering på tomme snusbokser og 50-øringer. Først inne, så prøvde jeg det i sporet og det fungerte.

Derfor rasket jeg sammen litt små gjenstander, 50-øringer og snusbokser og begynte med Tascha på stuegulvet.

Det sitter langt inne å bite over og skikkelig knekke til hos Tascha. Så da jeg kom dit at hun legger seg foran snusboksen uten å bite i den, så ga jeg meg for i dag. Fortsettelsen kommer.

Cherie gikk kjapt i gang med dekk...dvs i det siste har vi jobbet mye med "flatdekk" så hun begynte med å tilby dette i hytt og pine....men så husket hun visst at det var noe med gjenstander. Jeg valgte å øke kriteriet til at påvist gjenstand skal være mellom forlabbene før jeg belønnet. Hun er kjapp i hodet og veldig godbitlysten...så det funket.

Til slutt trente vi rett og slett utgangsposisjon + venstre-vridninger, veksling mellom sitt og dekk....holde posisjonen mens jeg vandret rundt, var innom Tascha og belønnet henne for å ligge i ro og ikke gi lyd, gå inntil og gi ny kommando. Så tok vi også noen runder med fri-med-fot - fikk til ett par veldig gode belønninger for god posisjon og kontakt.

Der sluttet vi for i dag....deretter lå de rett ut - det funker å trøtte de ut på den måten også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar