søndag 12. oktober 2014

NMV 2014

Så var helgen der - Nordisk Viltspormesterskap 2014 på Løten i Hedmark.
 
Selv om NMV i år var på hjemmebane og etter norske blodsporregler, så var det veldig spennende. Man skal aldri undervurdere sine konkurrenter. Mona hadde tilbydd seg å reise en dag tidligere til Hedmark for å legge treningsspor som skulle gås dagen før dagen. Henrik var blitt syk, men stilte likevel. Linda var heldigvis bedre etter sin runde mens Gry slet med Iduns motivasjon. Alle 5 var vi nok angrepet av "viruset nerver". Selv var jeg tvilende til at det hadde noen hensikt å trene mer - det som nå ikke var lært ville vi vel ikke få gjort noe med på en dag. Likevel - vi gikk et treningsspor og fikk tips til noe jeg ikke hadde tenkt på før: fart ved terrengskifter. Det fikk jeg nytte av neste dag!

NRK Midt-Hedmark med støtte av Hedmark Dachshundklubb stod for det tekniske arrangementet.  Base var Solbakken og terrenget var nytt - det var varslet om beitedyr i området og det skulle vise seg å bli en utfordring for noen. I tillegg var det vilt i sporene.

Rammen rundt arrangementet var veldig hyggelig - morsomt å møte igjen våre nordiske konkurrenter. Samtlige hadde tatt i mot tilbudet om å legge spor i tilsvarende terreng. Og alle var tilstede på middagen med sportrekning underveis.
Eva Moen's trollkrem var bare himmelsk :-)
Jeg hadde valgt hotell på Hamar for å skjerme oss litt samt prøve å få ro natten før konkurransen:
Cherie er lagt på lading
Jeg hadde trukket siste spor hos min dommer, og satt lenge i veikanten mens jeg kikket ned på sporstarten vår...og hørte lystig bjelleklang! Ingen tvil om at vi skulle få utfordring i vårt spor. Cherie gikk nydelig, markerte sårleie til "særdeles godt". Vi fikk terrengskift så det holdt - som dommeren sa til slutt: "det eneste dere ikke har gått på er asfalt"...og mot slutten kom kua! Heldigvis stoppet bare Cherie opp og tok et overblikk før hun gikk til sporslutten - som ikke var langt unna: lykke!!
Tilbake i bilen tok jeg opp mobilen for å ta bilde av frøkna og så at det hadde tikket inn sms-er fra Henrik; jeg måtte jo kvittere:

Det norske laget. Og i år husket vi flagget :
Cherie & meg, Linda & Era, Mona & Wilma, Gry & Idun, Henrik & Remus
Vi venter i spenning. Første laget som ble ropt opp var Sverige, så Finland....
 
 
Og da var det vår tur. Samtlige hunder kom rundt, men totalt manglet vi 5 poeng på vinneren. 
 
Cherie fikk full pott og ble belønnet med en 1.premie m/HP

Danmarks lag - vinner av NMV 2014

 
 
Artikkel fra arrangementet i Retrievernytt
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar