lørdag 11. oktober 2014

Sommerferien

Sommeren 2014 var "Indian summer" også i nord  - vil aldri glemmes!
 
På forsommeren gikk Cherie og jeg kurs i retrieverarbeid. I likhet med da vi startet med sporing - så hadde jeg en kjempeivrig hund. Dette var gøy. Under kurset fikk vi låne utstyr av kursleder, men rett før ferien fikk jeg handlet inn litt eget som ble med oss på turen - gøy!
 
 Første del av ferien var det bare jentene og meg. Vi kjørte til Heia o Grong kommune - og snakk om å havne i smørøyet...kjempefint turterreng etter en lang dag i bil.

Neste dag kjørte vi videre nordover og nå begynte finværet :-) Rett før Mo i Rana tok vi en pause ved fjorden hvor jeg tenkte at vi skulle kjøle oss ned litt. Vi fikk følge med 2 andre jenter og dette ble helt mega pause (antakeligvis også for de 2-beinte jentene):
 Neste stopp - obligatorisk på tur nordover: passering av Polarsirkelen markeres:
Middag fikk vi på Tverlandet; så kjørte vi ned for å se om det var plass på ferjen som skulle over fjorden på natten. For en opplevelse: flatt hav og sol midt på natta:
Vel framme skinte fortsatt sola; jeg hadde ikke råd til å legge meg i redsel for at neste dag ville finværet være over. Ut på tur! Gravfjellet:
 Slitne jenter slappet så av på plattingen mens jeg fikk resten på plass....
 ..og når sant skal sies; kl 23 kollapset jeg etter hvor mange timer uten søvn??

Vi benyttet muligheten for sportrening; både blodspor og bruksspor:
 ..slappet av i solveggen. Her med fars sko; flokken var endelig samlet:
 Turer inn Kyllingdalen :
 Tur i fjæra på Vikten:
 ..og ut på moloen på Ballstad med "bestemor":
 En annen tur gikk fra Flæsa og ut til sjøen mot yttersia - Sværsvika - med William og Lady:
 Jeg fant - jeg fant: ...ei som skal lage seg "surf-brett ta kryssfiner"?
 Båttur til Nusfjord - for en opplevelse:


Softis i Værret i Henningsvær:
 Og en tur ut mot fyret i Henningsvær:
Det var for varmt til å gå de tradisjonelle topp-turene, men Cherie og jeg dristet oss rundet Brurstolen til Grena og så opp på Ballstadheia..
og ned mot Kræmmervika igjen:
 Det ble mye bading og moro med vann:
 ..tid til en kosestund:
 Fargene blir intense når sommeren er så flott:
 Så nærmer det seg slutten. Båten er tatt på land og klargjøres for vinteropplag:

En sommer er over:



 Turen sørover gikk via Hammarøya med første stopp i Mosjøen:
 Så valgte vi å ta av ved Stjørdal og kjøre Selbu - Røros:
..hvor vi tok en ekstra natt. Fikk løpe litt, rusle i Røros
 
og jammen fikk vi ikke trent spor også før vi tok natt. Neste dag kjørte vi hjem - ferien var over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar