fredag 17. august 2012

Tilbake til hverdagen

Ferien kom sent og gikk så alt for fort! Sånn er det når man legger inn mange aktiviteter.
Første uka etter ferien, fikk jeg lagt noen spor og gått - 3 dager på rad. Så gikk luften ut av meg - hadde egentlig tenkt å få til den 4 dagen også, men dagen ble for kort. Første sporene ble lagt i skogen. Glemte at vi var kommet sørover og at vi ikke kunne dra nytte av så lange lyse kvelder som vi har nordafor. Det ble et lite rotterace for å komme i mål - og det gikk med et nødskrik. Tascha var overmoden for å få gjøre noe  -   jeg formelig så at det kokte i topplokket da vi begynte. Men så var det tydeligvis tilstrekkelig oppgaver til at hun måtte roe seg for å få det til. Fra da av gikk alt så mye bedre. Flink i vinkler, over berg i kløfter og ikke minst da jeg avsluttet nedover det som var en sti - her vekslet jeg med å legge meg på høyre og venstre side av selve stien og hun krysset helt korrekt. Cherie jobbet også bra...forserte kvisthauger, sporet langs nedfalls trestammer. Jeg prøvde en ny teknikk for å få henne til å plukke pinner, men det fungerte ikke så veldig bra i dette sporet. Må tenke litt mer på hvordan jeg gjør det. Eneste plassen hvor hun ville "fuske", var der jeg hadde klatret over et rot-velt. Jeg holdt igjen og beveget meg ikke før hun viste tegn til å ta seg over rota i stedet for å gå rundt: da støttet jeg henne ved å rose og følge på....og der ble hun jo belønnet med å få med seg en pinne hun ellers hadde "mistet" fordi hun ville tatt opp sporet ca 1 m for langt fra.
De to neste dagene la jeg spor med mye terrengskifte: gressplener, asfalt, grus, trebenker, terrasser. Tascha slet i starten, men så var det akkurat som hun våknet og tenkte at dette har jeg jo gjort før! Og langs en gangvei hvor jeg hadde krysset litt fram og tilbake (asfalt og grus) hvor jeg så at det gikk flere foran oss på tur med hunder, så krysset hun helt korrekt...og mot slutten da noen kom etter oss med hund og skulle hilse, overså hun dem totalt og fortsatte sporingen - da var jeg imponert!
Cherie syns nok slike terrengskifter er i overkant; dette må vi ta opp igjen med jevne mellomrom. Men vi kan ikke bare holde på med det, for hun går lei og kan bli stående og se på meg...og etterhvert legge på litt lyd (pistring)...og det vil jeg ikke at hun skal utvikle. Så da får vi gå ned litt i vanskelighetsgrad og jobbe oss opp igjen.
Ellers gikk vi 2 morgenturer på Vardåsen - helt utrolig deilig. Flotte møter med andre hunder - både hilsing og passering uten hilsing.
På toppen - vi fant vi fant!

En ordentlig duck!

Kos i lyngen

Mye bær på rognebærtrærne - mye eller lite snø til vinteren?

Plutselig var det sommer også, så vi la til ett par badeturer. Først en tur til Drengsrudvann;



så en kveldstur i Spirabukta

Neste ting som stod på tapetet, var videregående kurs i rallylydighet...oj-oj. Vi som ikke har gjort så veldig mye mer med det i sommer. Jeg tok med meg en og en hund ned på en tom plass for å teste hvordan ståa var. Cherie var helt på nett - veldig konsentrert og fokusert på meg, så akkurat denne kvelden tror jeg vi kunne gått en klasse 1 konkurranse og greid oss bra. Tascha sliter med innbilt svangerskap og jeg antar at det tok en del av fokus...men hun våknet til etterhvert: Men hun pleier å ha en helt annen kontakt / fokus enn det hun presterte her.
Så var det første kurskveld...Cherie var faktisk flink. Vi måtte konsekvent starte sist siden hun har løpetid, og med unntak av en øvelse, så kom vi oss gjennom. Vi må finne en god måte å trene inn overgang fra sitt til stå på....jeg har jo brukt håndtarget...og dersom hund og fører berører hverandre i dem øvelsen, så er det disk.
Neste uke har vi timer hos veterinær - vaksiner, helsesjekk, blodprøve og øyelysing. Det blir veldig spennende. Så begynner konkurranselydighetskurs klasse 3 hos Camilla - samtidig som vi skal avslutte rallylydigehtskurset: jo, vi har lagt opp til en heftig oppstart på høsten ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar