lørdag 26. mars 2011

Apport!

Så var flokken samlet igjen. Det var veldig kos å komme hjem til Tascha, men Tascha var ikke like begeistret - noen timer. Neste dag, var det meste som før. Da var vi akseptert; Tascha søkte kontak og var kjælen igjen.
Onsdag var Cherie og jeg på et lite introkurs i apportering hos Camilla. Det ga inspirasjon til å komme i gang med trening igjen! Prøvde meg hjemme med begge to; og da ble det konkurranse og ikke noe problem å apportere...dvs litt verre å gi fra seg det som skulle bæres igjen! Begge to er superivrige - og jeg ser at det er viktig å ta opp lydighetstreningen: dette tok av!
I dag startet vi dagen med en løpetur - den første på veldig lenge. Jeg var usikker på hvor langt jeg ville greie å komme meg; det gikk faktisk bra helt til Hvalstrand så det er kanskje håp om å komme i gang igjen ;-).
Måtte stoppe innerst i Leangbukta og beundre endene som hadde funnet en rest av isen til å nyte morgensolen på:
Solbading i Leangbukta?

Litt spennende skapninger det der....
Litt senere tok jeg med begge jentene ned på en skolegård for å trene litt apport og lydighet. Tok en og en hund ut fra bilen; dermed ble det litt passitivitetstrening for de også. Startet med å få hunden til å dra i en knuteleke - ikke vanskelig! Så en avlang gummileke (helt kjedelig sak som egentlig har fanget lite interesse før) - det gikk også greit. Prøvde meg også med å skulle få de til å plukke opp leken fra bakken,men der gikk grensen. Senket kravet til å vise interesse. Så tre-apporten. Den er litt stor, men det var dårlig utvalg i butikken jeg var. Og her var det ikke noe problem! Jeg var ikke forberedt- Cherie stakk av med den før jeg hadde sukk for meg. Og nå var det ikke enkelt å kalle inn! Det gikk til slutt og nå hadde jeg lært!

Det er ikke vanskelig å få henne til å plukke den opp og holde den, og hun legger den fra seg og får belønning.
Tascha stakk ikke av; jeg passet bedre på, men hun viste ikke tegn til det heller...men hun biter i den! Det er ikke bra...så her må jeg utrede litt hvordan jeg skal få henne til å la det være.Jeg tok noen repitisjoner hvor jeg la den på bakken og ga tegn til at hun fikk lov å ta den. I det øyeblikket hun hadde den godt oppe fra bakken sa jeg så "takk" og hun la den fra seg, og fikk belønning. Men jeg må gruble litt på denne...
Tascha er vel glad i trepinner...

Dette fungerte bedre...
Så trente vi gå fot, enkelt dekk,  dekk fra holdt, stå under marsj og innkalling. Tascha er flink, men hun går fort lei av repitisjoner. Cherie brukte litt tid på å bli konsentrert, men så kom hun også...og hun tåler litt mer terping. Vi fikk publikum ei lita stund - en politibil kom og ble der litt før den returnerte; kanskje noen som hadde hørt masingen til den som måtte vente ;-) og sendt en bekymringsmelding?
Vel hjemme, gikk vi ut på verandaen og satte oss i sola. Herlig! Det er noen som vet å nyte det:
Vi har en liten snøflekk igjen, men en dag eller to så kan vi feie og storkose oss her. Så er det med meg som med veslelerka; jeg tror på vår med en eneste gang! Vi dro på gartneri og kjøpte påskeliljer og stemor....litt smågal og veldig optimist! Og dersom jeg ikke blir for støl, så er det ny løpetur i moren tidlig...og uansett støl eller ikke støl: ny treningsrunde med Tascha & Cherie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar