søndag 11. november 2012

...hva vi har gjort siden sist?

Utrolig mye. Vi har lagt og gått flere spor hvor vi har fortsatt å jobbe med terrengskifte. Så har vi fortsatt på onsdagstreninger hos Camilla hvor vi utfordrer oss selv med vanskelige øvelser. Feks har vi begynt på elementer til "ruta" og "gå foran". Og når vi øker vanskelighetsgraden, så har vi fått litt lyd inn...så jeg tror vi må justere oss litt ned sånn at det ikke tar overhånd. Men...det skal sies at plutselig så løsner det litt, så gi opp kan vi jo ikke gjøre.

Videre har jeg vært på Oppdretterskolen (NKK) del I. Veldig lærerikt å sette seg inn arv og genetikk. Det er mye å tenke på!

Så fikk vi tilbud om privattimer med "Spesialsøk"...siden modul II ble litt avkortet for vår del (hadde en annen avtale og  måtte gå ett par timer før de andre den ene dagen), så meldte jeg oss på og fikk begynt ID-søk på plattformen med ID og 2 -4 forstyrrende lukter. Utfordringen med Cherie, er at hun er så kjapp at det blir vanskelig for føreren (hmm...meg) å få god timing på belønningen. Når responsen kommer sent, så rekker hun å enten fortsette søket eller presentere noe annet hun kan....lynkjapp disse tollerne. Men ved å være kjapp på "klikket" (som i denne settingen er ordet bra)...for så å vente ut godbiten 2-3 sekunder...så begynte hun å fryse snuten til belønningen kom. Og på den måten fikk vi etterhvert mer ro over søket. I tillegg jobbet vi med "inngangsrutiner" slik at det å gå inn i rommet gikk rolig for seg uten spinning, fikk en rolig sitt og ro rundt luktingen på smelleren.
Neste økt ble innlæring på bane. Da gikk vi tilbake til Yellow Label (nytt verktøy = senke kriteriet). Mye samme fokus inn innlæringen - ro og belønningsteknikk. Etterhvert fikk jeg faktisk frivillig dekkmarkering på Cherie! Hmmm!
Det beste med det hele, var at det var en annen ekvipasje der også...og når vi snakker litt nærmere sammen, så viser det seg at de også er medlem i Asker Hundeklubb og vi bor i nærheten av hverandre. Jeg spurte derfor om det ville være av interesse å møtes å trene litt sammen...og allerede i går møttes vi for første gang. Det viste seg at disse har jo masse kunnskaper og jeg tror vi kan masse glede av å trene sammen. Jeg hadde lagt et ganske langt - og vanskelig - spor for Tascha, men det fikk Bruno! Cherie fikk lagt et spor av Bruno's eier hvor oppgaven rett og slett var å ha fremmed sporlegger. Tascha fikk også fremmed sporlegger, men med flere terrengskifte i tillegg. Dette var kjempegøy; vi fulgte på hverandre og ga tilbakemelding etterpå til den andre på observasjoner vi hadde gjort. Til neste gang vi ha tenkt ut oppgaver som vi vil jobbe med...jeg vet jo nå at jeg skal finne på forstyrrelser for Bruno, mens Tascha skal få mer asfalt...samt ID, og Cherie skal få bevege seg over på grus og med ID.

I dag har så Cherie og jeg vært på utstilling - Kongsberg Hundesklubb. Merkelig greier denne Kongsberg-utstillingen - den er så effektiv. Igjen opplevde jeg å komme litt i siste liten for det er en dommer som nesten ligger foran programmet. Denne dommeren tok ikke i hundene - så de var en ny opplevelse. Vi hadde ikke trent i forkant, men det gikk ganske bra likevel. Cherie sto tålig bra, startet med litt hopp & sprett da vi begynte å løpe, men så roet hun seg og løp pent. Det var fører som måtte vise bittet til hundene - og der tabbet jeg meg ut :-(...nå vet jeg hvordan bitt skal vises...
Cherie fikk Excellent, 3.CHK, CK og 4.BTK.

Og så sliten kan en toller bli:


om det er utstillingen alene eller totalen vites ikke, men...kjenner jeg frøkna rett så er hun fit for figth igjen i morgen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar