lørdag 16. februar 2013

Tur over Klumpan

I dag gjennomførte vi turen jeg tenkte ut sist helg; gå fra Haukland over Klumpan ned til Utakleiv og gamleveien forbi Tåa tilbake til Haukland:
vi våknet til ikke strålende vær, men likvel vær! Bestemte meg for at vi jammen skulle prøve oss; tross alt ville vi få vinden i ryggen mesteparten av turen. Pakket ned sekk med litt ekstra klær, varm te, godbiter og appelsin samt trugene. Jentene fikk på snøsokker og seler.
Tascha kjenner jo igjen veien og det merkes på lydnivået da vi kjørte av E10 på Leitebakken! Og da vi parkerte på Haukland, ulte begge to :-)
Første del av veien er opp mot Nato-stasjonen, så tar vi av til venstre retning Himmeltinden. Her går det en gammel kjerrevei som har rast ut på mange plasser. Jeg tror dette var den første veien mellom Hauland og Utakleiv, senere kom veien som går på utsiden langs sjøen - den er også utsatt for ras - og i dag er det tunnel gjennom "Klumpan". Mange velger å gå tur langs sjøen forbi Tåa til Utakleiv og så tunnelen tilbake.
Turen som vi skulle gå i dag har jeg gått mange ganger sommerstid - sågår har jeg Tascha og jeg jogget denne turen , men første gang vi går midtvinters.
Stigningen opp var kjempetøff på truger! Masse snø som hadde fokket seg og det var for dypt for jentene også...så de la seg gjerne bak meg..halvveis oppå trugene mine: det syntes de var kjempekjekt ;-).
 Stigningen vi har lagt bak oss opp fra "Nato-veien"
 Haukland under oss..

Så kom vi opp på flata og inn på kjerreveien; herlig var det og mer levelig for de uten truger.
 




 


Kjempespennende med små huler underveis som også måtte utforskes.





Nede på Utakleiv; spennende lys og flotte farger:

 Skolmen

Friskt og godt; ikke fristende å sette seg ned med te eller appelsin, så vi gikk i jevnt tempo tilbake til Haukland. Brukte vel 3 timer på turen totalt.



jammen morsomt å ha gjort dette; skal bare trene meg litt mer opp sånn at jeg takler stigningen bedre, så skal vi gjenta den ...mange ganger. Forresten; i dag satt snøskoene perfekt og skånet nok jentene mye mhp snø under potene...men det hjalp ikke mye på pelsen under buken ;-) Tascha var full av klumper, men vi fikk de greit bort.

1 kommentar: