tirsdag 2. juli 2013

Cherie på blodsporprøver 15., 16. og 29.juni

Har glemt å rapportere de siste resultater; Cherie har gått 3 ordinære blodsporprøver til med dalende resultat:
Først var vi på Maura hvor vi gikk for Bjerke JFF 15/6; der trakk vi samme dommer som i fjor, men jeg tror faktisk han syntes det var hyggelig å få oss tilbake. På fjorårets prøve holdt vi jo på å drukne i sporet, men denne gangen hadde vi godt sommervær.

Cherie gikk veldig bra med unntak av disse runderingene som vi har fått i enkelte vinkler. Hun var på en liten runde i siste vinkelen, men nå greide jeg å sense at dette ikke var riktig...Cherie stoppet også opp og sammen tok vi oss inn og kom på rett kjøl og avslutter rett ved et revehi ;-) Kjempespennende, men hun greide å holde konsentrasjonen.
Det veldig spennende å vente på resultatet; litt surr ved premieutdelingen og en stund tror jeg at alle trodde det var Cherie og jeg som var prøvevinner....vi vart skikkelig lurt . Vi fikk en ren 1.premie og ble prøvens 3. beste hund. Artig at en annen toller gikk til topps og med en golden som nr.2...rent retrieveroppgjør ;-)


Neste prøve var på Brynsåsen hos Retrieverklubben Midt-Hedmark 16/6. Her trakk vi samme dommer som vi hadde hos Stange JFF - og på flere andre - og gikk ut som nr 2. Terrenget så nydelig ut og forholdene ellers var ypperlige; men igjen vart vi lurt!
Starten var bare nydelig og jeg var så fornøyd med sporinga til Cherie; en fryd å se på henne :-)....så begynner "moroa"...vi går inn i et område med kjempetett kratt og holder på lenge inne i krattet; vinkler ett par ganger, kommer ut på en gangvei og følger den et lite stykke før hun vinkler inn i et nytt kratt...og jeg begynner å tvile. Nesten ute av krattet vinkler hun videre innover i krattet mens jeg tviler på at det er rett (føles som at vi vil gå tilbake) samtidig som jeg ser lysning dersom vi fortsetter    rett fram....og her er min gedigne førertabbe!! Stol på hunden! Cherie går rett fram og søker og søker ...jeg skjønner at vi ikke er på sporet og prøver redde oss tilbake, men så kommer spørsmålet fra dommer :-(...jeg får lov til å ta henne tilbake der jeg vet at vi var på sporet...og hun går inn i krattet og vinkler inn der hun viste meg første gang. Nå følger jeg bare på og vi går fint inn til skanken. Cherie var jo lykkelig og jeg rimelig flau... Det ble en 2.premie.

Siste prøve hadde vi i Selbu på Selbu Trekks-og brukshundeklubbs ordinære prøve den 29/6. Her var det også en velorganisert prøve - og vi traff hyggelig hundemennesker som vi ikke har hilst på før. Vi trakk spor og dommer og gikk ut som nr 2 igjen. Starten er nydelig og jeg begynner å slappe av der Cherie jobber stille og stødig. Så kommer vi tydeligvis til en vinkel hvor det også er mye annet spennende og da går det helt galt. Hun vinklet først helt riktig, så tar hun av og opp på en kolle hvor hun jobber iherdig...med alt annet enn sporet viser det seg. Jeg tar henne tilbake og hun er så vidt innom sporet, så tar hun andre veien...etter å ha krysset sporet 3 ganger uten å ta det opp, bryter dommer prøven...surt, men helt riktig. Det er vel litt for mange ganger at hun har fått lov til å holde på å utforske alt annet spennende før hun til slutt velger sporet og fortsetter. Så det var vel en grei markering av at det er ikke dette vi holder på med og heller ta av sporutstyr og gå tilbake til bilen uten belønningen i sporslutten. I følge sporlegger, så var det et område med mye spennende....hun hadde sett mye tråkk litt lenger opp i sporet (ca 50 m) da hun la sporet. Nå tror ikke jeg at elg er det som drar henne av...småfugl derimot ;-)...sukk! Ja - ja....Cherie's første smultring (0) på ordinær sporprøve...og vi har gått noen prøver. Det var god stemning med sporlegger og dommer; de synes jo jenta er utrolig søt. Hyggelig det....enda hyggeligere om hun hadde greid å ta vinkelen slik hun viste....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar