søndag 14. juli 2013

Strandet på Røst

...det er Cherie & mor - sammen med 30 andre i reisefølget - i nyere tid...og han Quirini vinteren 1432 med sitt reisefølge!

I likhet med han Quirini, så ble vi tatt godt hånd om. Det mangler ikke på hjerterom og gjestfrihet om det nå er knagert med hotellrom: alle fikk ei seng og mat :-). Der stopper vel likheten mellom opplevelsene. I motsetning til Quirini - som rakk å legge igjen sine gener i øysamfunnet - så ble oppholdet  vårt kun den ene natta.

Fredag kveld skulle Cherie og jeg ta fly fra Leknes - via Bodø - til Oslo. Der skulle vi plukke opp bilen som Andrea hadde parkert og kjøre hjem for natta. Lørdag skulle vi til Finnskogen for å være sporlegger for Konsvinger-avdelingen av NRK og så skulle Cherie gå ett spor selv - idag faktisk :-(
Cherie har fått beroligende for flyturen og slapper av sammen med Tascha
Det var tåke i Lofoten og en del forsinkelser i flytrafikken. Flyet vårt var litt forsinket, men vi kom da avgårde i stappfullt fly. Det vi hadde glemt, var at i ukedagene så går denne avgangen via Røst. 20 minutter skal turen til Røst ta; kabinpersonalet stresset for å komme raskt avgårde slik at vi kunne ta igjen tid og ikke miste Oslo-flyet fra Bodø. Flyveren gjorde først ett forsøk på å gå ned på Røst, så sirklet vi litt for et nytt forsøk. Da fikk jeg en følelse av at egentlig, så bør ikke nytt forsøk gjøres...Og hvor rett fikk jeg ikke. Men det er forståelig at man gjør alt man kan; ingen ønsker å ikke få gjøre den reisen man har planlagt og det var både passasjerer ombord som skulle til Røst og nye på bakken som skulle derfra. Nytt forsøk og det blir en litt turbulent og brå landing. Vi kom ned, passasjerene forlater flyet og nye kommer på. Jeg forventer samme effektiviteten med hensyn på å komme i lufta igjen....men så får vi først beskjed om at de venter på en passasjer. Når hun er ombord, kommer ny info: vi hadde truffet en fugl under landing og da var rutinen at flyet måtte ha en sjekk av teknikker før man får lov til å ta av igjen. Denne teknikkeren hadde de ikke på Røst, så vedkommende måtte flys inn med nytt fly fra Bodø. Alle passasjerer ble satt på bakken mens vi ventet....Widerøe-personalet åpnet bagasjeluken slik at Cherie fikk luft og lys.
Flyet på bakken på Røst
De gikk sågar ut med godbiter og pratet med henne, mens vi 2-beinte fikk sjokolade fra salgsvognen ;-)
Cherie fikk tilslutt komme på bakken og gå en tur mens vi ventet, ennå var det ikke klart om flyet fra Bodø ville greie å lande


Som mistenkt, så greide ikke flyet fra Bodø med teknikkeren å lande. Det var jo ikke akkurat blitt mindre tåke. Dermed var det inn i buss og kjøring til puben :-) ...litt usikkert om Quirini var der, men pub etter seg har han ;-)
 
Busstur...helt greit når Cherie får sitte sammen med meg og se ut :-)


Cherie og jeg sto over pub-runden; vi spurte heller om de kanskje hadde litt brød til Cherie siden jeg ikke hadde med mat til henne og det var lite hun hadde fått før vi dro...for å unngå reisesyke.
Cherie fikk rom-servise:

og etterhvert kom "Widerøe-express" med varm bacalao til meg også, på annekset til Røst Bryggehotel  hvor vi bodde:
 
 
Etter ei litt urolig natt, stod vi tidlig opp for å få luftet oss godt før flyturen videre.
 
 
 
 
Rom for alle

Det var sagt at nytt fly fra Bodø ville komme fra Bodø. Ute var det ikke akkurat mindre tåke enn dagen før, så vi var spent.
 
Jeg var innom hotellet for å høre nytt og fikk så beskjed om at vi skulle samles kl 9:30 for info - tåka gjorde at flyet ikke kunne lande på Røst før det...hvertfall. En rask frokost mens Cherie ventet ute, så tilbake til rommet vårt og byttet til realt turtøy for en liten ekspedisjon øya rundt - noe jeg antar Quirini også ville gjort ;-). Vi kom ikke så langt før vi ser bussen kommer - og det er ikke mange busser på Røst, så man regner fort ut at nå skjer det noe. Riktig! Vi skulle kjøres til flyplassen for å flyes til Bodø! Flyet var inspisert og funnet ok! Og ikke vet jeg hvor den teknikkeren var dukket opp fra, men i allefall var flyet klarert og klar for avgang :-)
 
Klar for ny innsjekk
Passasjerer, Widerøe-ansatte på bakken  og  i flyet ble en sammensveiset gjeng i løpet av Røst-oppholdet: mye god humor, omtanke og omsorg! Så rent vemodig å sjekkes inn på nytt og ombord i flyet. Turen over fjorden var rask og effektiv og på bakken i Bodø blir vi møtt med ny info. Flyet til Oslo var fullt og de av oss som skulle til Oslo var booket inn på Trondheimsfly. Fra Trondheim ville det bli satt opp buss.
Med en stresset hund i bagasjen, en sporprøve vi ikke ville ha mulighet for å rekke og en litt redusert mann som etter planen skulle kjøre alene fra Bodø til Asker på mandag, var valget mitt ganske enkelt: jeg bad bakke-personalet plukke ut den ulende hunden (toller-hylet!) ...Cherie hadde sett meg og ga tydelig uttrykk for at det ikke hørte hjemme noen plass å bli overlatt sammen med disse gule- og oransjekledde personene som hun ikke kjente mens jeg gikk videre, samt min blå PHARMAQ-sekk også takket jeg for turen der og da.

Hos service-personalet i Bodø møtte vi bare godhet og service; hvorvidt billetten refunderes får Widerøe sentralt avgjøre. Jeg var ikke i tvil i min sjel; Cherie hadde hatt en tøff nok tur.

Så sto vi der på flyplassen, med vårt jordiske gods inkludert sporsele og sporline som vi ikke fikk bruk for denne helgen; ringte familien på Tverlandet...med aner fra Røst, som hentet oss og nå er vi her hos "bestemor" og skjemmes bort med mye godbiter ;-)
I hagen på Tverlandet

1 kommentar:

  1. Oj vilken resa ni fick! Duktiga cherie som fixade det så bra! Malin Keno iver

    SvarSlett