torsdag 17. april 2014

Påske på Ballstad

Plaster på såret. Cherie og jeg reiste nordover tirsdag. Tascha er i Asker sammen med storesøster og William. Vi får bilder hver dag - og de koser seg med turer de også.

Reisen gikk over all forventning. Alt fra flytog-turen til flyturene med SAS og Widerøe. Litt syting da jeg gikk fra henne på Gardermoen og ved omlasting i Bodø. Flyturen var det helt stilt...og da vi kom til Leknes var Cherie første "mann" ut fra bagasjen :-) . Stor lykke og full fart! For ikke å snakke om gjensynsglede på Ballstad. Vi skyndte oss å få på plass tingene våre og bytte til turtøy og så rakk vi en tur på Gravfjellet i solskinn.

Onsdag var det mest trivelig innendørs; jeg følte meg ikke helt bra og ute dro det opp til sørvest storm og regn. Det ble jobbedag og rapporten som skal være ferdig til etter påske, er nå sendt videre :-). Cherie var en tur i båthavna med far og så til båten, ellers bare småturer på oss.

I dag våknet vi til blå himmel og sol; lite vind og kjempedeilig: turvær! Og fiskevær i følge far. Vi kjørte ham til Lilleide og så kjørte vi til Haukland hvor vi satte igjen bilen.

Turen gikk opp "Nato-veien" og så opp den gamle kjerreveien over Klumpan til Uttakleiv. Derifra gikk vi  den "halvgamle veien" forbi Tåa og tilbake til Haukland. Så stoppet vi på Viksanden sånn at Cherie fikk teste sanden og badetemperaturen - ikke så kjempeivrig på å bade i dag.
Haukland fra kjerreveien

Cherie sjekker de som kommer etter oss

Det våres her også



Utsikt mot Uttakleiv




Cherie med Skolmen i bakgrunnen






Tilbake på Ballstad; skulle bare sjekke om det ble noe fisk...må jeg svømme over?
Så gikk vi inn i "Jentoft-skogen" for å legge blodspor til i morgen. Der hadde en storm i mars herjet vilt med trærne. Det var nesten umulig å komme seg inn...så jeg tror ikke vi møter så mange forstyrrelser når det sporet skal gås i morgen. Det blir likevel spennende å se hvordan det går...680 m langt spor ble det!

Og sånn på tampen, la jeg et 430 m langt bruksspor  med 6 pinner bak skolen. Det fikk ligge 1 time før vi gikk ut. Det var en ren nytelse; Cherie peilet seg inn på starten og holdt seg veldig nøye i sporkjernen. Bla langs en trestamme som lå veltet, valgte hun helt samme side som jeg hadde gått på. Hun påviste og apporterte pinne etter pinne. Utrolig bra! Samtlige 6 pinner ble med til bilen...og vi brukte vel ca 12 minutter.
Vel hjemme ble det fersk torsk til middag - og Cherie fikk en stooor porsjon og har inntatt toller-stillingen:
God natt ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar