fredag 30. mai 2014

Full rulle igjen..........

Avreisedag fra Ballstad og vi tok en siste tur ut på moloen og Solsiden i Hattvika før vi kjørte til flyplassen:
Turen hjem gikk kjempefint; super flink jente selv om det å sitte i bur i lasterommet på fly ikke er favoritten. Stor glede ved gjensynet på Gardermoen og masse kos på flytoget til Asker :-)

Så var hverdagen tilbake. Det har ikke vært mye rom for å oppdatere blogg eller være sosial med unntak av nærmeste familie.og knapt nok det spør dere de ;-)
Det har vært mye jobb og jobbreiser, men sammen har vi greid å få hverdagen til å henge sammen; stor takk til familien for det. I tillegg til sportrening, fortsatte Problemhundtrener-kurset hos Canis og jeg hadde også greid å melde Cherie og meg på et jaktkurs: innføringskurs i retriverarbeid hos Ann Cathrins hundekurs. Og så sporprøver da.........jeg er visst en evig optimist mhp alt jeg skal rekke :-)

Allerede neste dag var Cherie og jeg på plass i skogen - Mellomdalen - i Rakkestad: ordinær blodsporprøve hos NRK Østfold-avd. Jeg var veldig spent; både på hvordan konsentrasjonen ville være dagen etter flyreise og på hvor mye orm vi skulle møte i skogen.  Her er kart over området hvor vi var...glemte å ta bilder ellers ;-)
 Sporet gikk fint; litt nølende i starten, men så "satt " det visst og hun gikk strålende mot slutten. Ingen orm i sporet og en fin 1.premie på Cherie...

Dagen derpå igjen, fikk jeg lagt bruksspor for Tascha. Se på glad jente; alle 8 pinnene ble avlevert...ja, litt motvillig da for Tascha er jo veldig glad i å tygge på de ;-)

Neste begivenhet var ordinær blodsporprøve hos Bassetklubben ved Kjellerhalsen i Øvre Eiker. Her gikk vi visstnok mer spor enn det som var lagt, men det vi fikk trekk for var farten! Og det stemmer nok! Cherie påviste sårleie, som jeg mente mer var et fotavtrykk (og fornærmet sporleggeren........jaja - så lærte man det) og det holdt til en 1.premie. 
Dagen derpå stilte vi hos Båstad JFF i Trøgstad. Her gikk Cherie ut som nr 1 for dommeren og gikk et nydelig spor. Jeg var veldig bevisst på farten og var også mer gnien med å gi line der Cherie begynte å utrede i ett par vinkler. Følte at det gikk veldig bra; hun fikk utmerket for alt unntatt tapsarbeid som hun fikk meget godt for....det ble 1.premie igjen!

Så var det første kurskveld i retrieverarbeid. Her fikk vi utfordringer som vel brakte meg et godt stykke utenfor komfortsonen, men som gikk overraskende bra. Og hjemme observerte jeg en hund som "smilte" fra øre til øre.......og sovnet godt. Treningen mellom kurskveldene sammen med Ylva og Bruno har vært topp. Og smilet kommer fram hos jenta hver gang :-)

 17.mai!! Tradisjon tro, starter det med familietog for de 4-beinte. Denne gang i Røyken siden Palle også skulle være med :-)



 Vi nyter utsikten mot Hyggen før vi går tilbake til stallen; og her hadde vi korpsmusikk i det fjerne:

Og så må jeg jo vise at alt ikke bare handler om de 4-beinte. Nå var det Williams tur...vi skal gå i tog, rope Hurra!, spise is og leke:

 Dagen derpå; vi har vært og trent sammen med Ylva  og Bruno + lagt og gått bruksspor med Tascha før vi tok en snartur på Hvalstrand med Andrea og William:
Derpå var det nesten en uke med jobb-reise, før jeg kom hjem. Fikk en treningsøkt med Ylva og Bruno slik at vi fikk oppdatert oss på kurskveld 2 som vi hadde mistet. Herlig treningsøkt var det!
I helgen var det samling 2 for Problemhundtrener-kurset på Hønefoss. Det også begynner å bli spennende og ta form. På lørdagskvelden gikk vi en luftetur til Bondivann sånn at jentene kunne få avkjøle seg litt. Det var veldig populært:


 Deretter 3.kurskveld - onsdag - hos Ann Cathrin......må bare vise bilder fra skogen med flotteste Ylva og Bruno:

 .og Cherie som trener ro. Jeg synes hun er flink tross alt; utfordringen er hennes enorme arbeidsiver. Det er ikke lett å holde seg i ro når andre jobber. Men hun apporterer bra og kommer veldig fint inn til meg og avleverer. Jeg vet hun er god på søk og nå ble hun testet på skudd som ikke er noe problem. Og dirigering skal også gå bra.
 Torsdag var det så tidlig opp og ut i skogen igjen; denne gang med begge jentene og lånt bil (for bilen vår fikk en alvorlig feil da jeg var på Hønefoss søndag og står på verksted). Det ble en veldig varm dag i skogen....og lang!
 Tascha gikk ut som nr 1; tok sporstarten fint. Da vi kom i et hogstfelt med stekende sol, bruket hun lang tid på å utrede, fant en vannpytt (drakk litt - kjempefint), så et gjørmehull (samtidig som jeg gikk nedi med en fot, satt fast og slet med å komme løs) hvor hun like godt passet på å bade! Jada! For en gangs skyld greide jeg å tenke hvilken retning hun ikke hadde sjekket ut, så jeg stilt meg opp i passe posisjon og gav ikke mer line enn hva hen trengte for ny utredning, og så gikk det nydelig videre. Slutten skulle dere sett; da var jeg stolt! Flott markering på sårleie - for første gang greide jeg å påvise blod i sporet....

Cherie gikk ut som nr 4 for samme dommer; rolig og fin start og holdt dette gjennom hele sporet. Heller ikke dette sporet var enkelt; vi hadde en sporlegger som hadde brukt både fantasien og terrenget. Jeg greide å påvise blod underveis - igjen! - men sårleie fikk jeg ikke med meg. Farten var god......og jeg følte at dette hadde gått fint med unntak av dette sårleie da. Det skal føyes til at Cherie kan ha markert som jeg ikke har fått med meg.
På denne sporprøven var det påmeldt 49 ekvipasjer; 47 gikk og jeg hadde ikke så store forventninger for her var det masse gode hunder. Det holdt til 1.premie for Tascha som fikk meget godt for alt unntatt sporstart som var utmerket. Og Cherie fikk også HP i tillegg til 1.premien.....stort var det:
I tillegg må jeg fortelle at på denne prøven, så hadde jentene en helt ny sporsele på utprøving fra 4Poter (Ylva). Den satt som et skudd og jeg tror kanskje det bidro til at det gikk så bra. Selen er nå¨solgt..............til oss ;-)

Neste dag hjemme fikk William jobben med å vaske bilen etter at onkelen hadde kommentert bildet av den på fjæsboka ;-)
 Etterpå gikk vi til Bondistrand sånn at Tascha endelig fikk svømt av seg gjørma..................

.........og da er vi ajour ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar