lørdag 24. august 2013

Ordinær blodsporprøve - NRK Midt-Hedmark

Søndag den 18. - etter å ha fulgt med spenning med på hvordan det gikk på NM i blodspor i Steinkjer dagen før - stod vi grytidlig opp for å møte Mette & Pippi på Skedsmokorset for å kjøre sammen til Brynsåsen for å blodsporprøve hos NRK Midt-Hedmark. Det var meldt relativt mye regn og å si at jeg gledet meg, var kanskje å overdrive. Derimot var det to bak i bilen som ikke brydde seg så mye med værforholdene - de hadde fått ferten av "moro": vi skal ut i skogen ;-)
Vi kom fram i god tid; denne ha gangen var det litt tidligere oppmøte enn ved tidligere prøver og sporene var forhåndstrekt. I og med Cherie hadde løpetid, så skulle hun gå sist ut på sin dommer. Tascha skulle få gå som nr 2 for sin dommer..helt ideelt, men så var det noen misforståelser og dermed bar det ut i sporet som første hund ut. Dette var første gang Tascha fikk gå prøve denne sesongen; hun var rimelig "høy" og jeg priset meg lykkelig for å ha en sindig og erfaren dommer; han trakk på smilebåndet og sier "ho e ivrig"..,,I det vi starter, blir det jo stilt - Tascha jobber - riktig nok med mye sitring i kroppen - men stilt og er ikke i tvil om hva hun skal. Underveis utreder hun en del, og jeg ser ferske spor etter elg, men hun holder på sporet hun har begynt på - vi påviser sårleie og hun går fint inn til sporslutt - etter 21 minutter står det i kritkkskjemaet. Jeg var kjempefornøyd - dette var bra.
Det ble ikke så lenge å vente på neste spor - de jobbet effektivt :-) . Cherie hadde fått et spor i samme område som der jeg og Tascha debuterte for nøyaktig 3 år siden - og da jeg kom dit og så hvilken side av veien vi skulle gå ut fra, tenkte jeg mitt. Heldigvis hadde de lagt om sporet fra siste - ikke det voldsomme krattet og myra denne gangen. Vi fikk et nydelig terreng - variert: litt våtområde, en del lyng og reinmose. Cherie sporet jevnt og sikkert; tålte at jeg holdt igjen i lina slik at farten ble fin og jeg fikk en føling med hva hun holdt på med - det ble en herlig dag i skogen! Hun påviser sårleie; har en plass hvor hun går et stykke ut for så å tverrsnu og fortsette - inn til sporslutt etter ca 20 minutter. Moro var det å være fører!

Litt tid ble det å vente, men så kom dommerne ut fra dommermøte i koia:
 I dag var det ikke mange smultringer; ett par 2.premier. Tascha fikk 1.premie - utmerket for tapsarbeid og konsentrasjon, meget bra på resten. Etter hvert kom 1.premier med HP...og så sier prøveleder at det hadde vært litt diskusjon på dommermøtet, men at de hadde greid å bli enige....Cherie fikk 1.premie med HP og ble prøvens 3.beste hund. Pippi ble prøvevinner -  de hadde hatt en elg i som tilskuer i sporet uten at Pippi hadde brydd seg - bra jobba!
 Og her er begge 1.premie-hundene; kjempebra resultat :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar