lørdag 24. august 2013

Smeller

Cherie og jeg har jo gått Spesialsøk I og II (ID-spor) - og nå var Stig nede i Asker for å holde samme type kurs igjen. SNUG-gruppa hadde fanget dette opp og fått med seg at det jobbes med å lage en ny type hundesport basert på dette - de har gitt det navn SMELLER og har designet oppgaver i ulike klasser og jobber med å sette ned kriteriene.

SNUG-gruppa har jo i hovedsak jobbet med spor på harde flater og sant å si så følte vi at "vi hadde kjørt oss fast i et hjørne". En fra gruppa tok initiativ og vi var 2 stk til som ble med på å leie timer av Stig...2 kvelder a 3 timer.

Vi startet med en prat hvor vi diskuterte hvor vi sto, hva vi slet med og hvordan vi skulle komme videre. Vi ble enige om å tenke SMELLER-øvelsene og begynte helt grunnleggende...trene inn en sikker påvisning og god markering.





Hjemmelekse ble det; og jeg greide å gjennomføre 2 korte økter inne med begge hundene  på de to kveldene som var mellom "kurs"-kveldene. Cherie husket jo mye - overraskende! -fra da vi gikk kursene for 1 år siden, mens for Tascha ble det nesten helt fra starten. Derfor satte jeg litt ulike kriterier for de - og trente samtidig på at den som ikke var i ilden, skulle ligge i senga ved siden av mens den andre holdt på. Skal ikke si hvem av de som slet mest med det, men vi fikk det til. Ivrige er de begge to og på 2 dager ble det framgang :-)

Så siste kveld; starter med en prat om hva vi har gjort og hvor vi står. Så en demonstrasjon og alle 3 ekvipasjene får demonstrert at det har faktisk skjedd en utvikling!
Dekkmarkering med frys med snuten på en 5-cent (Euro)

Så prøver vi oss på å trene inn søk på kasser; Stig ønsket Cherie som første hund. Jeg var veldig spent; lurte på hvor mye krafsing jeg ville få. Hun brukte ikke lang tid på dette heller; prøvde seg litt på om hun "skulle på kassen" - jeg har jo brukt kasse som hjelpemiddel når vi har trent av bakdelskontroll - men så skjønte hun oppgaven!
Innlæring på 1 kasse

Utvidet søket til 2 kasser

Nå begynner det å bli heftig ;-)...3 kasser



På slutten kunne jeg slippe henne og la henne gjennomføre selvstendig søk på enda flere kasser hvor jeg belønnet med å kaste leke på kassen når hun var på den riktige.
Tror både hunden og føreren var fornøyde...hunden ville ikke inn i bilen igjen.

..men vel hjemme sloknet hun ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar