lørdag 28. august 2010

Første bevegelige blodsporprøve!

I dag har både Cherie og Tascha prøvd seg på sine første bevegelige blodsporprøver. Vi fikk rask tilbakemelding fra Søndre Hurum JFF om at de kunne holde prøve for oss; egentlig lenge før jeg var forberedt på, men vi måtte jo prøve oss! Litt urettferdig for Cherie som har vært nedprioritert mhp trening de siste ukene; som er ung og som først begynte i juni. 
Vi var nede på Filtvet i dag. For Cherie's del ble det å betrakte som en trening. Sporet hun gikk var så absolutt et konkurransespor med de vanskeligheter som hører med. Hun gikk veldig fint ut og har fint tempo...helt til hun blir avledet, men finner hun sporet igjen, går det bra en stund til. Hun taklet avhopp og vinkler, og finner sårleiet (der er hun kjempeflink), men så er det der å greie å finne tilbake når vi går av. Der er ikke jeg som fører god nok til å kommunisere med Cherie...jeg mistet nok litt hodet selv også for vi fikk et tips fra dommeren...men greide ikke å ta det. Da vi hadde gått i 50 min og slet veldig, sa jeg at vi trekker oss (dvs vi "nuller"), men jeg vil gjerne at vi får gått til sporslutt slik at Cherie får opplevelsen av å finne "rådyret". Det fikk vi og bittert å se hvor nær vi var! Men...veldig viktig; dette er det lengste sporet Cherie har gått...og det hadde ligget fra kl 17 i går til kl 14 i dag! Dommer skrøt av Cherie og sa at hun trodde hun kom til å bli veldig god når hun fikk litt mer tid på seg!
Så var det Tascha's tur; og hun var jo rimelig hyper etter å ha ventet så lenge,,,hun visste jo at nå blir det morsomt. Hun var litt ekstra vilter i starten (hoppet hit og dit,måtte rulle seg litt i lyngen og virret litt),men SÅ....var hun på! Og hun gikk som en drøm! For en gangs skyld markerte hun sårleie like bra som Cherie; og hadde veldig bra tempo samt viste en sikkerhet jeg ikke så på den ordinære prøven. Hun skjønte ikke helt at vi var ved sporslutt da vi var der...brukte litt tid på å skulle søke opp et spor som ikke var der (ikke gikk videre), men SÅ fant hun "rådyret". 24 min brukte vi (inkl ett par bad ;-)). Det ble 1.premie igjen! Alt i alt en veldig bra dag; igjen har vi lært mye.
Vi feiret med en is på deling mellom jentene på Joker på Filtvet før vi kjørte hjem.  Nå blir det fri ett par dager.

De neste 2 ukene er det Cherie som skal i fokus på blodsportening; dvs neste helg skal vi trene sammen med retrieverklubben i Østfold (Fredrikstad) alle 3. Neste prøve(r) blir i midten av september.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar