søndag 10. juli 2011

En flott spordag på Finnskogen

..egentlig 2. For vi reiste opp til Ormbergskogen på Finnskogen lørdag formiddag. Først skulle vi legge 1-2 spor for neste dags ordinære blodsporprøve arrangert av NRK  avd. Kongsvinger og omegn. Og så skulle vi da både kjentmann samt delta i konkurransen i dag.
Tascha var klar for spor da vi kjørte inn i skogen i Billitveien lørdag...og det ble mange timer i bil, uten at sporsele og -line kom fram. Jeg fikk lagt 2 spor i nydelig terreng; kunne godt tenkt meg til å gå de sporene selv med jentene, men sånn er det jo ikke konkurransen fungerer. Først gikk jeg opp og merket sporene; noterte på papir og brukte GPS. Så gikk jeg sporet på nytt og blodet mens jeg plukket ned merkene.
Tilsammen ble det jo egentlig 4 spor ;-). På tur ned fra Ormbergskogen, stoppet jeg bilen og tok ut jentene og gikk en liten runde i den herlige skogen. Gjett på om det var to som koset seg???




Så var det til Kirkenær for å overnatte i campinghytte - helt ny erfaring for jentene: dette hadde de godt av! Bo tett inn på andre folk og hunder; masse som skjedde rundt som måtte følges opp.



Pratet med hyggelige folk; det var fullt på Skaslien tror jeg. Slitne var vi også; så etter litt mat og en tur flatet vi ut.
Heldivis var det ikke så tidlig oppmøte på prøven; som sporlegger skulle vi møte ett kvarter før de andre (start kl 10)...og trodde vi var tidlig ute -men det var mange før oss gitt!
Cherie hadde fått fast plass på prøven, så hun fikk gå ut som nr 1 i vår gruppe. Det ble litt stress, og jeg glemte i farta at jeg hadde tenkt å bruke sokker på Cherie siden hun har hatt litt såre poter. Vi gikk ut og hun gikk aldeles nydelig; og det var først mot slutten at vi møtte problemer. I vinkel med opphold så lot jeg nok ikke henne søke langt nok ut. Etterhvert fikk vi hjelp og hun gikk flott i mål. Jeg så at hun var sliten; om det var varmen eller såre poter er ikke godt å si...men hun er en kjempeflink sporhund!
Så var det 2 spor som kjentmann; kjempeartig.To litt forskjellige måter å jobbe på; og en del å lære for meg.
Begge kom i mål og det var godt!
Så var alle ordinære spor gått, og to reservespor gjennsto. Det var ingen klager eller hendelser som tilsa at noen av de som hadde gått skulle ha bruk for de..så da fikk Tascha også gå spor!
Tascha gikk som en drøm; synes vi allerede ser forbedring i sporarbeidet etter brukshund-kurset. Litt søksarbeid - med tillatt tur ned i en bekk for å leske strupen litt - så tok hun opp sporet igjen, markerer sårleie og går flott i mål. Hun fikk skryt av dommer; og mor streng beskjed om å stole på hunden ;-)
Kort fortalt;
Tascha fikk 1.premie med utmerket på sporstart, tapsarbeid, konsentrasjon og vilje, arbeidsmåte, meget godt på tempo og helhetsinntrykk.
Cherie fikk 2. premie med meget godt på sporstart og tempo og godkjent på resten.

De to som jeg hadde lagt spor for fikk hhv 2. premie og 1.premie med HP; artig! Og vi møtte - som alltid på sånne prøver - masse trivelig folk. Været var vi heldige med også; mao en vellykket prøve. Vi får håpe vi får sjanse til neste år osgå; både som sporlegger og konkurrent.
Turen hjem gikk veldig greit; og hjemme har vi feiret med stekt torsk. Det var visst godt for jentene også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar