onsdag 20. juli 2011

Ferie?

Da er vi i gang: første topp i Vestvågøya ti-på-topp er nå klippet inn. Dagen begynte med en tur på Smørdalskammen - valgte en trasè opp litt lenger mot nord for å unngå en del gjørme som pleier å være i den opparbeidete stien. Det var jo smart - helt til vi sto midt i skogen med dvergbjørg.
Midt oppi det hele "ramlet" jentene nedi en godt skjult bekk - stor lykke:

På toppen var det luftig - som dere ser har både Tascha og Cherie fått "vind i håret".

Kortet fikk klippet sitt og boka en signatur, så var det hjemover igjen...og nå tok vi mot sør for å unngå gjørme og dvergbjørk. Det gikk ganske bra.
Så var det "fri ved fot"-trening på parkeringsplassen - vi tok med litt dekk, stå og innkalling også. Dette skal nå terpes på morgen og kveld...trur eg ;-)
Etter middag, var det ut i bilen igjen. Ikke så lang kjøretur, men såpass at vi har en skoleplass å trene på i tillegg til skog / mark til å gå spor. Først la jeg 2 spor - og kjente at spenningen min vokste - hadde problem med å bestemme meg for hvem som skulle gå hvilket spor...det falt på plass til slutt. Mens sporene fikk sette seg, var det ny runde med "fri ved fot" - og nå var det vanskelig å få kontakt for begge to var veldig bevisste på at nå var det lagt spor - de var helt klare for å starte med en gang!
Cherie ble første hund ut -siden hun har minst erfaring nå av disse to. Sporet hadde da ligget ca 40 min, var gangske kort med fokus på "gjenstander". I tillegg hadde hun fått sporoppsøk som oppgave og noen serpentiner. Totalt lå det ute 7 pinner, og jeg hadde ikke forventninger om at vi skulle finne alle. Cherie løste sporoppsøket elegant, og der jeg hadde glemt en serpentin - holdt hun på sitt og når vi gikk så jeg at dette stemmer jammen. Jeg hadde også lagt sporet over en større stein med einer i kanten. Det ble litt vanskelig for henne, så her fikk hun litt støtte. Og pinner...hun markerer, men er ikke like tydelig som Tascha. Jeg brukte tid på å leke med pinnen for hver gang vi fant en og etterhvert ble hun mer og mer bevisst på å finne de. Vel i mål talt jeg 7 pinner i lomma; 7 pinner var lagt ut. Veldig bra!
Så var det Tascha; sporet hadde da ligget 1 time. Det ble direkte påsett, og så opp en bratt skrent med serpetiner. Videre hadde jeg lagt sporet over et berg med litt mose på og over en større stein. I tillegg la jeg spor rundt en halvstor stein - en test på om hun "kutter hjørner". Tascha var kjempeivrig og jeg brukte mye energi på å dempe henne ned på turen bort til sporet ("fri ved fot"). Så fikk hun endelig gå ut...einer er ingen av disse jentene glad i - så hun gjør litt søk rundt, men etterhvert skjønner hun at hun ikke har noe valg. Og hun markerer og plukker gjenstander! Etter ett par uhell med fingrene mine for ett par uker siden - med høye hyl for det var vondt! - så slipper hun veldig kjapt nå. Hun er rett og slett redd for at det skal skje igjen; kjempebra at hun har lært seg det. Serpentiner, berg og stein var ikke noe problem:

men hun gjorde forsøk på å kutte hjørne igjen. Jeg holdt igjen og hun kom seg rundt og ble belønnet med en pinne som hun ellers hadde gått glipp av. Ved opptelling av gjenstander så var det full pot her også: 7 av 7.
Kjempeartig! Gleder meg til neste spor -  det skal bli litt lenger, men med like mange gjenstander og noen oppgaver.
Ellers var jeg innom og fikk tak i nål&trå: og nå er "kjørebeltet" reparert - etter at snuppene hadde forlystet seg med det (eller rettere sagt: godbitene som lå i den ene lommen) en dag vi var på jobb. Nå er det fikset...og vi er klar for løpetur igjen! Ferie??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar