fredag 22. juli 2011

Toppturer og sporarbeid

Vi begynner å få noen klipp i "Vestvågøy ti-på-topp"-kortet vårt. I går gikk vi først på Eltofttua. Oppturen var tung, og da vi skulle ned ble det en ny utfordring at jentene drar - ny innlæring: gå bak. Etterhvert fungerte det ikke så allerverst. Det er en del sau i fjellene, så jentene må gå i bånd.

På tur opp Eltofttuva
Ved varden på Eltofttua
 Vel nede, var det en ny treningsøkt med "fri ved fot" ++. Kjekt å bruke nye plasser. Så kjørte vi til Tordalshalsen og gikk på Ytretind - denne er ny i år. Den kan enbefales ikke minst til hunder! Vi ni-koset oss; det var ikke noen tegn til sau - ikke en lort! - og ikke så vi andre på turen heller. Og vi var inngjerdet! Tror sauene ble holdt i et "belte" lenger ned. Masse multer fant vi også - denne gangen kunne vi ikke gå forbi. Og nå har både Tascha & Cherie fått smaken på denne bærsorten: nå måtte jeg være rask med plukkingen.

Cherie tar et overblikk på tur til Ytretind

Tririltunge som lyste opp lang vei

Varde på vei mot Ytretind

To jenter som storkoser seg!

Multeplukking/ -spising.

Cherie og Tascha på Ytretind

Utsikt mot Havern
 På kvelden tok vi en ny runde med "fri ved fot". Jentene kjemptrives ute forresten; de foretrekker å ligge ute og se på livet.
I dag var det ny topptur: vi justerte topp-valget da vi så været. Vi kjørte til Stamsund og slapp å bli våte mens vi gikk på Stamsundheia. Og så her fant vi multer.

Stamsundheia med Henningsvær langt i bakgrunn!

Utsikt mot Ure / Ureberget

Sauer beiter på Stamsundheia (Sørheia)
Vel nede, tok vi runde 1 med "fri ved fot", nå fikk vi en gjeng med unger som publikum. Slettes ikke verst forstyrrelser. I tillegg så får vi testet ut ulikt underlag - med ulike forstyrrelser. Her var det langt gress ved en lekeplass på skolen - litt av en utfordring å få kontakt. Det gikk seg til og det var noen småtasser som var imponert over Tascha som gikk ved siden av meg uten at jeg holdt i båndet. Ja, da var hun flink.
Og så: spor! Jeg la to spor i Klokkervika som fikk ligge to timer før vi gikk. Litt vind og 12 °C.
Spor 1: sporoppsøk, langt gress, opp på høy stein, over berg, serpentiner i skog, ca 200 m og 7 gjenstander.
Spor 2: direkte påsett, halvlangt gress, inn i tørr furuskog-bunn, langs grusvei, opp på stein, ned liten skrent, ca 200 m og 7 gjenstander.
Tascha fikk spor 1. Søker opp sporet og er ikke i tvil om retningen. Ved steinen søker hun litt rundt før hun markerer opp (steinen var litt liten, så det var enkelt å ta opp spor uten å gå over steinen), finner første gjenstand på steinen. Så går hun veldig sikker videre; litt høy snute, men påviser gjenstander og går fint i mål: 6 pinner i poten. Jeg aner ikkg hvilken vi har gått forbi, men syntes dette var bra.
Cherie fikk spor 2. Hun er litt mindre sikker, og så er det denne "svake" markeringen hennes på gjenstander. Krever at fører er veldig våken og får laget stort nummer av pinnen. Hun vil gjerne leke, har ikke problemer med å avslutte og gå videre. Den tørre bakken var litt utfordringer, får bruke noen sekunder på å utrede, så går hun sikkert gjennom skogen og ut på grusvei, inn i skog igjen, opp på berg og får kommando bli og venter på hjelp ned - bra! Finner sporslutt og ved opptelling har vi fått plukket med oss 5 av 7 gjenstander.
Dette var bra, artig at sporet hadde ligget såpass lenge. Langt gress bidro nok til å gjøre det enklere; neste spor må bli på litt karrigere underlag, og så skal det få ligge ett par timer.