onsdag 23. mai 2012

17.mai, rally og rundering...og litt blodspor

Høres ikke dette spennende ut? Hverdagen er til tider "litt" heftig...så en rolig 17.mai gjorde godt. Vi startet dagen med å samle familien til frokost på Holmen fjordhotell. Så dro vi hjem for å bytte om til turantrekk og pakke sekken. En skikkelig regnskur, gjorde at vi valgte å sette kaffen på bordet i stedet for å ta fram termosen...det var kjempelurt! For vi ventet lenge på bedre vær, men så ble vi enige om at skulle de andre rekke resten av dagens program, så fikk vi komme oss avgårde. Slik hadde vi det på årets 17.mai-tog med de 4-beinte til Myggheim:



Bakken ble jammen hvit før hagleværet gav seg!

..man kan si kontrasten til i fjor var stor!
Resten av dagen slappet vi av; DA kom solen og vi fikk grillet og spist på terrassen...ikke verst!


Så kom helgen, med kurs i rundering arrangert av Asker Hundeklubb. Veldig spennende...for jeg hadde omtrent null peiling på hva vi skulle lære denne gangen. Og da jeg møtte den proffe gjengen på Helgelandsmoen, så må jeg vel innrømme at jeg innerst inne ønsket jeg ikke hadde meldt meg på dette...noe helt nytt...igjen! Sukk...tenkte at dette blir et mareritt; særdeles erfaren instruktør utdannet gjennom forsvaret og mange år med hundetrening...2 ultra-spreke unge jenter, med hver sin schæfer med halsbånd med "Norske redningshunder", 2 voksne damer som hadde prøvd rundering før...og tilslutt 2 "førstereis"...
Instruktøren startet med å gjøre seg - og gruppen -kjent med en og en hund. Se på respons; hvor sosial den var, jaktinnstinkt, hva som ville fungere som motivasjon, hvor glad den var i å løpe samt tenke ut hva slags melding hunden skulle bruke. Cherie er passe sosial; ikke redd, men heller ikke sånn at hun åler seg innpå alle hun treffer, hun er lett og spretten, jakter, er leken og hun apporterer. De 2 mest erfarne hadde jo halsing inne som melding; for resten ble valget apportering. Så skulle det demonstreres hvordan vi skulle trene inn dette med løsbitt; jeg sa at han gjerne måtte bruke Cherie som demo siden hun er vant til å bli håndtert av fremmede og da   tatt på rundt snuten. Jeg ble litt overrasket da jeg så framgangsmåten denne instruktøren brukte til innlæring på akkurat dette....


jeg valgte å følge en annen innlæringsmetode for å få henne til å apportere og holde løsbittet til jeg sa takk. Det fungerte veldig bra...og så trente vi på å sende hunden mellom oss to og to. Det fungerte som bare det! Overraskelse! Ikke ut på skogstur og ikke noe tull!
Vi sto jo også figuranter for de som var kommet mye lenger enn oss; og det var faktisk veldig nyttig i forhold til å få demonstrert hvor vi skal..etterhvert.
Da de andre dro, tok jeg med jentene litt lenger  bort og gikk en tur i skogen før jeg la blodspor til de begge; det er jo et herlig skogsterreng å bevege seg i.

Neste morgen dro jeg 1 time tidligere og fikk gått spor med de begge. Tascha gikk tilnærmet prikkfritt; litt sliten og ikke så motivert på slutten, men hun kom i mål på et 650 m langt spor på 24 minutter. Veldig fornøyd med det. Cherie skulle jeg nå teste mhp å sette ned farten for å unngå "å gå oss på tap"...men ...det gikk ikke så mye bedre. Spørs om jeg må finne en måte å motivere henne for å få snuten mer ned i bakken og heller la henne styre tempoet selv...dersom snuten går lenger ned, så bør farten også reduseres som en følge av det...? Vi kom i havn der også, men hun også var sliten på slutten ...da hadde vi gått over 900 m...en del mertråkk pga feil.
Så fikk de slappe av i bilen før dag 2 med rundering. Og nå skulle vi trene på å sende hunden ut i skogen og melde funn tilbake til hundefører; det fungerte jammen! Etterhvert skal vanskelighetsgraden økes med å skjule fører, øke tiden fra syns..eller etterhvert lyd- påvirkning blir gitt til hunden skal løpe ut i skogen, finne figurant, melde tilbake og ta med fører inn til figuranten....jeg ble jo litt oppglødd: det var morsomt!

Så var det fortsettelsen på Rallylydighetskurset. Nå var vi kommet til kurskveld 5..og det sto en tilnærmet full konkurranse-bane og ventet på oss. Denne dagen hadde endelig sommeren kommet til Østlandet; og det var 5 varme hunder på plassen...ikke samme futten som vi har sett før på de. Cherie gikk tålig bra i 1.runde, men så ramlet hun ut...midt i løypa fikk hun øye på ei annen tispe som drev å lekte med eieren sin..og det var jo mye mer spennende enn det vi holdt på med! Jeg måtte bare sette henne i bilen og heller se og lære litt av de andre.
..leser du skiltet her Kajsa?

..og her skal vi sitt -dekk -sitt...

..og nå blir vi svimle Kajsa-mor..rundt og rundt...

Som avslutning på kvelden - før jeg dro derfra - tok jeg henne ut og trente en klasse II øvelse: sitt & bli, løp fra, kall inn hunden, kommander foran sitt og så venstre sving inn på plass. Det fikk vi til ved å først trene delmomenter og så sette sammen; 100% er den ikke ennå, men jeg ble overrasket. Tror hun syntes det var morsomt med noe nytt og så noe med fart i! Helt til slutt tok vi ett par repetisjoner med "danse - sitt - high five" og rulle rundt...og så lekte vi masse - og drakk masse vann; begge to! Så neste kurskveld; kanskje hun tenker at her hadde vi det gøy sist vi var her...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar