lørdag 26. mai 2012

Cherie 1.premie m/HP og prøvens beste hund!

I dag har vi gått ordinær blodsporprøve arrangert av Vestfold - Buskerud Dachshundklubb. Oppmøte var kl 8 i Sande og det var 19 hunder som deltok.

Sporene som vi fikk var lagt litt lenger sør for Sande, ikke så langt fra det område vi gikk samme prøve ved i fjor på denne tiden. Terrenget var dermed kjent, men det er første gang vi har gått prøve i sånn varme - og den har jo vart noen dager, så vått var det ikke i marka nå. Siden Tascha fortsatt har løpetid, måtte hun vente helt til slutt...og det ble nok vel varmt for henne. Cherie var da heldigere, men .. i motsetning til Tascha var det ikke noe vann som hun kunne kjøle seg ned i underveis i hennes spor.
Vi fikk ikke lov til å legge hunder igjen i bilen, så begge måtte ut i skogen samtidig og sitte i skyggen å vente mens den andre gikk. Kjempeheldig da at det var ett par til der med en Dachshund som tilbød seg å sitte sammen - først med Tascha  - og så Cherie: det var veldig hyggelig gjort! Flink var de også med hundene, så det var overraskende stilt på den som var igjen mens vi andre to gikk spor.
Cherie' spor fikk variert terreng;

dommeren sa under premieutdelingen, at vi hadde gått spor under svært vanskelige forhold, og løst oppgaven veldig godt - helt etter sporet, greid alle vinkler og opphold, påvist sårleie og blod i sporet, med start kl 09:37 og fant sporslutt kl 09:55. Det var jo morsomt. I tillegg få tilbakemelding om at han likte å se en fører som ga så mye line som jeg hadde gjort når hunden utredet tap.
Tascha fikk jeg en følelse av, mens vi ventet på de andre, begynte å bli sliten bare av å vente. Og jeg fikk rett. Bare det at hun for engangs skyld får utmerket for sporstart forteller det: det pleier å være vanskelig å styre henne i starten - så gira pleier hun å være når vi går spor. Ikke i dag! Og jeg begynte etterhvert å lure litt...for vi gikk merkverdig rett - hvor var alle vinklene? Så var vi ute i åpent lende, tørt og vanskelig...mye høy snute. Da spør dommer; er dere på sporet? Som fører vet jeg jo hva det betyr: vi er helt klart ute og kjøre;-)...Jeg tar henne tilbake der jeg mener vi var på spor - vel vitende om at dette blir 1 karakter trekk. Så går vi...finner en bekk som hun får leske seg i og jeg ser at hun kvikner litt til. Tar henne opp av vannet på andre siden for å teste  om hun kan spore videre...og hun går. Vi sliter oss videre, er innom et vannhull til, ender på en vei hvor vi går og går...så begynner hun å søke ut i terrenget  mest mot en bekk. Men også mot motsatt side, stopper og går tilbake. Lar henne gjøre det litt, men så sier jeg stopp; nå går du bakspor. SÅ insisterer hun på at hun skal opp skråningen, over ei gressslette, innom et vannhull til...og går omsider i mål: finner skanken. Hun får jo masse ros; det er julaften med klauven, men det aner meg at vi ikke har gjort det så veldig bra. Og vi har kuttet det meste av vinkler! Jeg fatter ikke hva hun har gått på; et under at vi finner klauven! 

Tilbake ved Sande Skytterlags klubbhus, er de fleste samlet, det er varmt og god stemning.

Så er det loddtrekning og premieutdeling; tydeligvis har det vært mange som har slitt i dag for det var mange som fikk 0.-premie. Tascha fikk ikke overraskende en 3.premie og så var det en eller to 2 premier og de begynte på 1. premiene...og vi ventet i spenning. Etterhvert skjønte jeg at vi havner på pallen i dag! Først var det  3.plassen, en dachs og 2.plass som også var prøvens beste Dachs....og da var det bare en igjen: Cherie. Og tenk at det ble en 1.premie med HP

....bilder ble tatt av klubben av vinnerne og premier drysset! Vi fløy lavt hjemover i solsteiken! Og hjemme har vi bare kost oss og slappet av..i skyggen!

Vestfold - Buskerud Dachshundklubbs hjemmeside

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar