søndag 10. juni 2012

På sporet

..så var vi ferdige med rallylydighetskurset; siste kurskveld var på tirsdag med uoffisiell prøve på en full klasse 1-bane. Helgen før hadde jeg med hensikt ikke brukt så mye tid på å trene "fulle" baner - vi konsentrerte oss om momenter og øvelser, og så gikk vi en kort bane hvor vi jublet og belønnet vilt - for dette skal være moro! I tillegg prøvde vi oss på vårt første feltsøk og la et kort bruks-spor med leker! Tascha skjønte ikke mye av dette med leker i sporet og feiet rett forbi uten interesse for å plukke de opp. Cherie derimot våknet; ble vel overivrig etter å finne flere! Feltsøk var også morsomt! Første gangen fikk de vel ikke inn mer enn halvparten av gjenstandene, mens dag 2 var det full pott på begge...Cherie var riktig nok litt uheldig i det det var en mann som drev og ryddet tømmer rundt oss. Gøy er det uansett.
På den uoffisielle prøven gikk Cherie veldig bra hele banen - ikke symptomer på å gå lei sånn som hun har gjort de siste gangene - og selv om vi disket pga en dobbel sitt (Cherie er så kjapp - korrigerer seg selv...og jeg burde da startet øvelsen forfra ) så fikk vi en stor sol som dommerkommentarer for over halvparten av øvelsene og kunne da dratt inn 192 poeng (som i en offisiell konkurranse vill betydd direkte opprykk til klasse 2) om vi ikke hadde hatt den doble sitten...
I dag kom vi oss endelig ut i skogen igjen; tok og kjørte til Helgelandsmoen -  der var vi ikke alene, men jeg fant en ensom plass hvor vi slo leir i ly av sola.

Jeg la spor med pinner for Tascha og spor med diverse leker for Cherie. Så tråkket jeg opp et felt og la inn 6 gjenstander som de skulle få søke opp etterpå. Først en tur på stiene i skogen mens sporene fikk satt seg. Det var to veldig gira tollerfrøkner som strenet avgårde - helt klar for å komme ut i terrenget og spore.

Tascha fikk gå først, og det var ikke mye å si på jobbingen hennes - var midt i sporet hele veien. Plukket pinner - jeg prøvde å belønne med ball, men da så hun rart på meg: BALL??? når jeg har pinne? Bytter ikke! Alle 8 av 8 ble plukket:

Cherie gikk også bra; litt overrasket ved den første leken, men så gikk det slag i slag og alle ble med hjem:

Så var det feltsøk; dette hadde de ventet lenge på! Annen hver gang ut i feltet og plukket inn gjenstander! Dette  har blitt en populær aktivitet. Neste gang skal jeg legge ut litt odde gjenstander også..teste om de får med seg alt ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar