lørdag 12. januar 2013

Nytt år - nye spor

Endelig kom vi oss ut og i gang!
Vi er med i en - ennå - liten og eksklusiv sporgruppe her i Asker som har som motto å utvikle hundenes snuter :-). I går møttes vi for første gang  i år i Asker for å legge og gå spor. Denne gangen hadde vi 4 hunder med oss med litt ulik bakgrunn. En nærmer seg tidlig pubertet; de andre 3 er omtrent jevngamle, men har litt ulik erfaring. Cherie har jo mest erfaring fra blodspor, en del fra bruks, har prøvd seg på Spesialsøk og så vidt påbegynt ID-spor og sporing på harde flater. En av de andre er godkjent redningshund og Bruno har vært på HundCampus og gått Spesialsøk og har begynt med harde flater. Tascha som ikke var med i går - fordi far hadde tatt henne med på tur da jeg skulle hente henne - har kommet lengre enn Cherie mhp harde flater, men har ikke vært med på Spesialsøk.
Da vi kom til sentrum i går, var det lagt et spor for Tascha. Dette måtte jo Cherie steppe inn på....og jeg var veldig spent siden det fikk en del vanskelige overganger og harde flater. Vi begynte i snø og hun dro raskt avgårde - gjorde samme observasjon som sist - når det er lett, er det en tendens at farten blir vel høy. Så fikk vi oppgaver - artige :-) - klatring over terraserte steinflater ved rådhuset...over på grus....så steinterrasse og med krysning av mye spor (inngangen til rådhuset)....ned trappa og gangveien som bestod av gruset is....og over fotgjengerfeltet i Kirkeveien var vanskelig for henne....over på gangveien langs Trekanten kjøpesenter, tar Cherie opp sporet flott, leder meg inn i en trang passasje mellom en oppbygd blomsterrabatt og veggen...på stein og under tak slik at her var det ikke mye snø til hjelp...krysser over ved inngangen til legesenteret...opp på oppbygd blomsterrabatt, over i neste, ned og rundt et hjørne, sporer på steinkant som sporet er lagt på, krysser over til trappen ned til neste plan...wowhhh...og jeg hadde tenkt å gi meg oppe ved rådhuset! Hun fulgte riktig side av trappen også....og i bunnen av trappen avsluttet jeg. Det var langt over hva jeg hadde trodd hun kunne takle. Sporet var lagt for Tascha, og i mangel av pinner, var det lagt frolic...men ikke så veldig tett. Det er godt mulig at dette hjalp henne litt og også var en ekstra motivator.

Neste gang skal hun få noe lignende, men med gjenstander. Går det bra, skal neste spor ha mer harde flater, men være kortere...og vi skal bruke smeller!
De andre 3 fikk også utfordringer som de taklet - jeg innbiller meg at det er ikke mye støtte i slikt isete underlag som alle de voksne hundene fikk. Morsomt å se hvordan de jobber i kryssinger med mye forstyrrelser. En tendens til å søke rundt flere ganger, gir indikasjon på riktig retning, men må ta flere runder for å sikre før de går videre.
Og jammen ble det sen kveld....men så har vi jo det så gøy - skal ikke underslå at det blir en del skravling også...det hjertet er fylt med, renner munnen over med...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar