fredag 3. januar 2014

Nytt år, nye planer

Så var vi over i 2014 -  og vi har spennende tider foran oss.

Etter dager med hovedsaklig turgåing - flotte turer - og litt grunnferdighetstrening, så prøvde vi oss først på et lite romsøk. Først fikk Cherie markere på gjenstanden mens jeg holdt den i hånden. Markeringsformen jeg ønsker er frysmarkering med snuten mot gjenstanden. 2-3 repetisjoner og så legger jeg gjenstanden på gulvet og gir søk-kommando - når hun dekker og fryser med snuten på gjenstanden sier jeg "bra" og belønner bak henne. Dermed får vi løst opp markeringen; jeg flyttet meg og vi får raskt en ny markering. På den måten får vi kjappe repetisjoner. Så kommanderes hun til å sitte ute i gangen og vente mens jeg plasserer gjenstanden uten at hun vet hvor...og hun tas med inn til der søket skal begynne og gir søk-kommando:



Det fungerer som bare det og går helt greit i og med jeg kun belønner for frysmarkering.

I dag kom vi oss ut for å legge og gå et realt spor. Jeg to utgangspunkt fra barneskolen og brukte terrenget bak skolen og inn mot Reine gård / veien til Kyllingdalen hvor jeg la pinner som jeg hadde klippet opp. I tillegg la jeg en tom snusboks med godbit i ca halvveis. Tanken var å legge et langt spor; brukte nå like stort terreng på 1 spor der jeg ellers legger 2 spor, og da belønne halvveis i tilfelle dette ble for tøft for Cherie.

Sporet lå ca 1/2 time før vi begynte å gå - det er ikke mer enn 2-3 med dagslys som går å jobbe i - svak bris, 5-6 gr C og lett regn. Jeg satte på RunKeeper, GPS-en ligger i Asker, for jeg var spent på lengden.

Cherie begynte forsiktig, men etter å ha markert på den første pinnen var hun ikke i tvil lenger. Nå ble det godt drag i linen - må faktisk vurdere å skaffe meg hansker for å kunne kontrollere farten. Det er viktig at det ikke går for fort - med å regulere farten får hun gjort bedre utredninger og sporingen blir vesentlig sikrere. Lengden på sporet var ca 1 km og det var ikke noe problem for henne. Og hun plukker nå pinner - stor stas å få ros og en godbit før hun fortsetter.



Dette var gøy - for oss begge.

Ellers går det mot ny løpetid og alt er nå lagt til rette for et valpekull for Cherie. Vi vil presentere den utvalgte og fortelle mer om planene i et senere innlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar